Themamiddag Netwerk Diversiteit Faculteit GGM 25 april 2013
Op 25 april organiseert het Netwerk Diversiteit Faculteit GGM, haar jaarlijkse themamiddag. Dit jaar willen we aandacht besteden aan de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke studenten en de consequenties voor het onderwijs. De instroom, doorstroom en uitstroom van mannelijke en vrouwelijke studenten is namelijk zeer verschillend. Deze verschillen en de consequenties die dit kan hebben, worden besproken in een aantal dialooggroepen.
Voor wie:
Het programma is voor docenten, praktijkbegeleiders en werkbegeleiders
Datum: 25 april 2013
Tijd: 13.30 -17.00
Locatie: La Pluche & A005
Kapittelweg 33
Nijmegen
Routeplanner HAN: http://www.han.nl/start/corporate/contact/adressen-en-bereikbaarheid/
Programma:
13.30 Inloop en ontvangst
14.00 Opening door Frank Stöteler, Faculteitsdirecteur GGM
14.10 Lezing Door Gerda Geerdink (Sekseverschillen in het onderwijs; Uitdagingen en valkuilen.
14.35 Act
15.00 Dialooggroepen ronde 1
16.00 Dialooggroepen ronde 2
16.45 Afsluiting door Nevzat Cingöz, voorzitter Netwerk Diversiteit Faculteit GGM
“Diverse”hapjes en Drankjes.
Aanmelding:
Je kan je online aanmelden via: Diversiteit.GGM-25-4@han.nl Deelname is gratis.
Lezing: Sekseverschillen in het onderwijs; uitdagingen en valkuilen
In de presentatie zal Gerda Geerdink ingaan op de sekseverschillen die we in het hoger beroepsonderwijs niet kunnen negeren: verschillen in rendement en studieresultaten. In de pers lezen we vaak over het slechter presteren van jongens in het gefeminiseerde basisonderwijs. Daar wordt echter door jongens en meisjes niet verschillend gepresteerd; sekseverschillen zijn er vooral in het hoger onderwijs. Aan bod komt vervolgens wat (mogelijke) oorzaken zijn voor die sekseverschillen in presteren en wat we er aan kunnen en moeten doen. Voor dat laatste geldt dat we, met kennis van zaken, een evenwicht moeten vinden tussen niet overdrijven en niet uit de weg gaan.
Op maat begeleiden in de stage
We gaan ervan uit dat studenten van het hbo goed in staat zijn hun eigen leren te plannen en hun eigen leervragen te formuleren en op basis daarvan tijdens de stage de kennis en vaardigheden te verwerven die nodig zijn om een gekwalificeerde beroepsbeoefenaar te worden. Het is duidelijk dat dit niet voor alle studenten geldt. Vooral mannelijke studenten laten het daarin vaker afweten. Zij komen vaker dan vrouwelijke studenten op een kennismakingsgesprek in de stage zonder dat er een planning is of leerdoelen zijn geformuleerd.
Stagebegeleiders hebben de neiging studenten niet te veel te sturen en op te leggen. Dat is in lijn met de zelfsturende houding die van studenten verwacht wordt en sluit aan bij actuele opvattingen over leren. Leren is een actief proces van kennisconstructie waardoor in het (hoger) onderwijs steeds meer benadrukt is dat begeleiders zich gedragen als een coach die de student volgt in plaats van de meester die stuurt en aangeeft wat er moet gebeuren (Berry, 2007).
Gerda Geerdink, Mirjam van der Meer en Ann Margit Wasting, laten de aanwezigen ervaren dat studenten in de stage geholpen zijn met duidelijke (plan)afspraken en een heldere communicatie. We besteden aandacht aan een begeleidingstraject op mannelijke maat tijdens de stage.
Hij kwam, zag en vluchtte, overwon
Janna van Lamoen en Tamara Schlatmann hebben zich tijdens hun afstudeeronderzoek (Avans Hogeschool juli 2012) gericht op de mannelijke student bij Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Het doel was om meer aandacht te vragen voor de (communicatie)verschillen tussen mannen en vrouwen in zowel de studie als het werkveld.
Aan de hand van literatuuronderzoek en interviews met zowel docenten als studenten zijn aanbevelingen geformuleerd die mannelijke studenten stimuleren om hun studie af te ronden in plaats van de opleiding voortijdig te verlaten. In de dialooggroep zal op interactieve wijze worden ingegaan op de rol die de opleiding en docenten hierbij kunnen hebben en op manieren waarop dat kan gebeuren.
Ik zeg Doen!
Vanuit een afstudeerproject hebben 4e jaars studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) een mannencampagne ontworpen. Zij hebben onderzocht welk beeld mannelijke scholieren hebben van SPH.
De behoefte aan mannen in de hulpverlening is groot. Wat minder bekend is, is dat het werkveld ook een harde kant kent; denk bijvoorbeeld aan het werken met tbs’ers of drugsverslaafden. De resultaten van het afstudeerproject van de 4e jaars studenten zijn verwerkt in een ‘mannencampagne’ met pakkende posters. De beeldvorming van soft, voor meiden en vooral ‘wassen en zorgen’ wordt door deze campagne weerlegd.
In deze dialooggroep zoeken we gezamenlijk antwoord op de uitdaging om mannen te interesseren voor dit beroep..
Onderbegeleiding: Paola de Bruijn
Dialooggroep de ‘mannenclub’ van de HvU
Bij de hogeschool van Utrecht hebben de veertig jongens, die de studie Pedagogiek volgen, zich verzameld in een mannenclub. Ze willen er aan bijdragen dat het onderwijs niet alleen ‘vrouwelijke ‘onderwijs is en hopen dat de opleiding meer mannelijke studenten trekt door een meer masculiene uitstraling. De ‘mannen’ van de HvU, opleiding pedagogiek, komen regelmatig bijeen om samen met een opleidingsdocent te bespreken welke manvriendelijke acties ze gaan ondernemen.
In een dialooggroep zal een van deze studenten uit Utrecht informatie geven over de acties die de ‘mannenclub’ onderneemt.
Ook de HAN wil meer mannelijke studenten bij GGM verwelkomen. In de dialoogsessie wordt besproken welke mogelijke activiteiten ondernomen kunnen worden om dit doel te bereiken. De ervaringen die de ‘mannenclub’ in Utrecht heeft opgedaan zijn daarbij waardevol.
Hardstikke goed: ik verspreid het ook onder het HAN SLB netwerk en FT medewerksters