Themamiddag Interculturele dilemma’s
Programma
13:30 Inloop
14:00 Welkomstwoord – Nevzat Cingoz, voorzitter Netwerk Diversiteit GGM
14:05 Officiële opening – Mw. Saskia Lijke Directeur Faculteit GGM
14:15 Keynote speech – Dhr. G.K van Roekel
15:00 Dialoogsessie ronde 1
16:00 Dialoogsessie ronde 2
17:00 Feestelijk opening Diverstiyroom GGM
17:30 Netwerkborrel (exotische hapjes)
Dialoogsessies
Een mooie manier van ontdekken: dialooggroepen waarbij medewerkers, docenten, studenten, decanen, studieloopbaanbegeleiders en de professionals uit de praktijk, samen onderwerpen inbrengen en bespreken.
In een dialooggroep komen betrokkenen bij elkaar om te praten over de dilemma’s die hen bezig houden. Een vaste agenda is er niet; Na de inleiding van de uitgenodigde gastsprekers kunnen alle deelnemers ter plekke een relevant onderwerp inbrengen. Met elkaar wordt er besloten welke onderwerpen besproken worden.
Dialooggroepen
Een kwestie van veerkracht
De heer Bahman Bahmanie
Bahman Bahmani is onderwijsadviseur en studentbegeleider bij de UvA. Vanuit deze functie heeft hij het boek Een kwestie van veerkracht (2013). geschreven. ‘Een kwestie van veerkracht biedt een handreiking voor het begeleiden van vluchtelingen en andere buitenlandse studenten. Als vluchtelingstudent worstelde hij zelf met de eerste fase van zijn studie. Hij spreekt dus uit ervaring. In zijn boek laat hij zien dat het veel eenvoudiger is om aan te sluiten bij het zelfoplossend vermogen van mensen dan om oplossingen voor hen aan te dragen
Vluchtelingstudenten zijn talentvolle doorzetters die zich niet door moeilijke omstandigheden laten tegenhouden. Studeren is vaak de eerste stap naar autonomie en participatie in onze samenleving. Met enige materiële steun en een coach die de weg wijst kunnen ze hun kracht hervinden.
In dialoog met Bahman Bahmani wordt er gezocht naar een antwoord op de vraag hoe je kan aansluiten bij het zelfoplossend vermogen van vluchtelingstudenten.
Multiculturele competenties
Mevrouw dr. L.H. (Lucy) Kortram
Lucy Kortram is een gepromoveerd sociaalwetenschappelijk onderzoeker, multicultureel adviseur en voormalig PvdA-politicus. Tussen 2003 en 2007 was zij werkzaam bij het lectoraat “Diversiteit en multiculturele competentie” bij Hogeschool de Horst. Zij heeft zich vooral bezig gehouden met schooluitval, intercultureel onderwijs, onderwijs in een multiculturele samenleving en kwaliteitsbeleid.
Volgens Kortram moet er nu gediscussieerd worden over de meerwaarde van andere culturen in deze samenleving. ‘De tweetaligheid van veel allochtonen is belangrijk in deze tijd van globalisering. De wij-cultuur van allochtone culturen kan een correctie betekenen op het heersende individualisme. De multiculturele samenleving gaat niet alleen over problemen.’
Het niet onderkennen van die andere identiteit, zegt zij, heeft ook gevolgen voor de beoordeling. ‘Een allochtone leerling communiceert indirecter, is op een andere manier assertief en richt zich meer op de groep. Wat voor beoordeling krijgt zo’n leerling als zoiets niet wordt onderkend?’ Daarnaast legt het niet onderkennen van de potentie van deze nieuwe groep jongeren volgens Lucy Kortram een tijdbom onder de toekomst van de Nederlandse verzorgingsstaat.
Tijdens de dialoogsessie zal er aandacht besteed worden aan de noodzaak van een multiculturele competentieontwikkeling in het HBO-onderwijs.
‘Omgaan met diversiteit – een richtinggevend kader’
De heer G.K. van Roekel
Gerrit van Roekel is directeur/trainer van Balans, een trainings- en adviesbureau op het gebied van diversiteit.
Heeft u te maken met (morele en interculturele) dilemma’s in zaken rond diversiteit, omgaan met minderheden binnen uw werk? Bepaalt iemands cultuur of achtergrond uw aanpak in de praktijk of een excuus om bijvoorbeeld niet mee te doen? Voelt u zich dan soms onmachtig om de vraagstukken doelgericht aan te pakken en op het juiste moment op de juiste dingen te letten en de juiste woorden te zeggen? Waar komt die pedagogische handelingsverlegenheid vandaan en hoe versla je die en zorg je ervoor dat iedereen meedoet?
Deze en soortgelijke vragen komen aan bod in de dialoogsessie. U wordt meegenomen op een inspirerende verkenningsreis door de weerbarstige praktijk van alledag en u krijgt inzicht in het richtinggevend pluralistisch denkkader, een duurzame visie op de wereld en de mens(heid). Dit kader biedt handvatten voor een ‘inclusieve’ kijk op het handelingsrepertoire van docenten en professionals uit het werkveld.
Hierbij wil ik mij opgeven voor deze bijeenkomst.
werksetting: arbeidsactivering vrouwen, welzijnswerk, sociaal cultureel werk
Locatie/organisatie:Deventer; Vrijwilligerscentrale, Gemeente Deventer, eigen onderneming ‘KinaciKonsept”
Hierbij wil ik mij opgeven, als student MWD, voor deze dag.
Wat jammer dat ik het moet missen.
Ik meld mij aan en wil vooral meedoen met de dialogen.
Graag sluit ik aan vanuit de GGD met de volgende thema’s in het achterhoofd: De dilemma in het gebruik van Taal (lezen en begrijpen); de noodzakelijke focus op gezondheidsvaardigheden bij deze doelgroep om gezondheidswinst te kunnen halen. Bewustzijn hiervoor bij studenten is nodig om mensen uit andere culturen goede zorg te kunnen verlenen en te kunnen betrekken ihkv zelfredzaamheid.
Steeds meer met Limburgs sprekend accent, Marokkaanse studenten in de klas met voor mij ‘grote’ namen. Soms verwarrend meestal erg leuk! Nog net geen dilemma!? Ik kom naar de themadag!