Studenten HAN & Rijn IJssel bouwen samen aan waterstofvoertuig

De HAN bouwt alweer een paar jaar aan een eigen waterstofvoertuig, waarin onderzoekers samenwerken met studenten van de HAN en ROC Rijn IJssel. Het voertuig is onderdeel van het project Waterstof en Mobiliteit. Hierin werkt de HAN samen met studenten en het bedrijfsleven aan een CO2-vrije toekomst.

Het waterstofvoertuig bestaat uit twee delen:

  1. Een geëlektrificeerde Fiat Doblo
  2. Een daaraan te koppelen ‘Range Extender’ waar een brandstofcelsysteem op waterstof in zit

HAN-studenten zijn onder meer verantwoordelijk voor de optimalisatie van het batterijpakket en het waterstofsysteem van de Range Extender. Studenten van ROC Rijn IJssel ontfermen zich over de fysieke aanhanger, die bestaat uit een in tweeën gezaagde Doblo. Eerlijk is eerlijk: de ontwikkeling ging niet zonder slag of stoot, maar het leverde uiteindelijk mooie resultaten op.

Examenproject

De mbo-studenten van het ROC konden het mooi als examenproject aanpakken. De jongens hebben alles uitgezocht over regelgeving: waar moet zo’n aanhanger bijvoorbeeld aan voldoen wat betreft gewichtsklasse en kogeldruk (gewicht op de trekhaak)? Daar kwam het fysiek doormidden snijden van de Doblo nog bij. Dat is gelukt. Ze hebben echt een prestatie neergezet!

Leermomenten

Je hebt nu eenmaal te maken met een niveauverschil tussen hbo en mbo-studenten. Hbo-studenten kunnen sneller schakelen: voor de mbo-studenten was dat soms lastig en frustrerend, zeker in de communicatie. Toch is het juist goed dat dat gebeurt, want het zijn allemaal leermomenten. In de praktijk loopt ook altijd alles anders dan verwacht. En door de moed nooit op te geven is het uiteindelijk, samen met de hbo-studenten, wel mooi gelukt!

Goede samenwerking

Esad Bagici is een van de twee ROC-werktuigbouwkundestudenten die als examenproject aan het project hebben gewerkt. Hij ziet de niet helemaal vlekkeloze communicatie juist als iets positiefs. “We moesten veel met de HAN-studenten overleggen: iedereen had op- en aanmerkingen. En ja, dat was soms frustrerend want ons diploma hing ervan af. We hebben dit opgelost door zelf veel contact te zoeken en alle problemen op tafel neer te leggen. Daardoor hebben we een goede samenwerking neergezet. Vooral het vele, goede contact met Lars voelde uiteindelijk als een heel realistisch voorproefje op de echte wereld.”

Waterstoflab

Lars Peters is hbo-student Werktuigbouwkunde en projectleider binnen de groep. Hij vertelt meer over het project in de video hierboven. In de samenwerking met het ROC merkte Peters zelf ook ‘een kloofje in de communicatie’ op.

Lars: “In de ontwerpfase hebben we regelmatig samen op het waterstoflab (HAN H2LAB) gezeten en gekeken naar berekeningen en verdelingen. We hebben de mbo’ers kunnen helpen bij dingen waar ze op vastliepen. Door de corona lockdown werd dat lastiger. Je merkte dat wij soms iets te snel gaan met berekeningen, dan is het goed om een stapje terug te doen. Wij hebben natuurlijk ook een hoop van de ROC-studenten geleerd. Hun manier van denken is anders: zo kwamen zij met een prima oplossing voor het chassis van de huidige aanhanger die we zelf niet hadden bedacht.”

Eind volgend semester, zo rond 1 juli 2021, moet er een werkende waterstofauto staan. Dat wordt nog een hele uitdaging!

Bronnen: SEECE, HAN