HydroCargo Bakfiets op waterstof!

Waarom is een milieuvriendelijke bakfiets nodig? We hebben toch al elektrische bakfietsen?

Steeds meer steden zijn op zoek naar duurzamere vormen van stadsdistributie. Een bakfiets op waterstof biedt meer voordelen dan een elektrische, aldus de bouwers van Alles over Waterstof. Het project wordt door hen gecoördineerd in gezamenlijke uitvoering met het Lectoraat Duurzame Energie van de HAN en de bakfiets fabrikant Urban Arrow.

Voor het lectoraat zijn project owner Ruben Bruins, onderzoeker Leo Polak en twee afstudeerders, Mika Damen en Roy Bos, betrokken bij de ontwikkeling van de techniek. Mika is student Embedded Systems Engineering en Roy studeert Werktuigbouwkunde.

Wat is het doel?

“In de praktijk blijkt dat bakfietsen zeker in Arnhem met zijn heuvels een heel beperkte actieradius hebben, vertelt Frank Mietes van Alles over Waterstof. “Wij willen met waterstof proberen om die actieradius te vergroten.”

Is er al belangstelling?

“Jazeker! Met de waterstofbakfiets willen De Groene Rijders in Arnhem pakketten gaan bezorgen; van lichte ladingen zoals bloemen, tot een fiets volgeladen met boeken. Ze klopten bij ons aan omdat wij ervaring hebben met range extenders en waterstof. We maakten al een step op waterstof en ontwikkelden daarvoor al een kooktoestel, een barbecue en een drone op waterstof.”

Wat is het technische principe van de waterstofbakfiets die gaat rijden in combinatie met een batterij?

Frank Mietes legt het kort uit. “We brengen op de fiets een waterstof range extender aan. Daarmee verlengen we het bereik dat de fiets op stroom kan behalen. De extender bestaat uit een fles met waterstofgas en een brandstofcel die waterstofgas en de zuurstof in de lucht omzet in stroom. Die opgewekte stroom drijft vervolgens de elektromotor van de bakfiets aan. Afhankelijk van het terrein waarover de fiets rijdt en het gewicht van de lading zetten we met de extender minimaal in op een verdubbeling van het aantal kilometers ten opzichte van de elektrische versie. Dan heb je het over ongeveer 50 kilometer op een volle lading waterstof.”

De tank is leeg en wat nu?

Dan kunnen fietsen in de toekomst tanken bij het speciale waterstoftankstation dat er nu al is, maar waar tijdens de proeven nog geen gebruik van wordt gemaakt. “We gebruiken nu eerst een tankmogelijkheid op ons bedrijventerrein”, vertelt Frank. “Dat tanken duurt zo’n 3 minuten. Sommige distributiebedrijven hebben geen pomp in de buurt en daarvoor werken we aan een cilinderoplossing. Dan kunnen gebruikers op het eigen terrein vanuit de cilinder de fiets bijvullen.

Wat wordt de prijs voor een volle tank waterstof?

Frank: “Aan de pomp kost waterstof ongeveer een tientje per kilo. Auto’s rijden op een kilo waterstof ongeveer 100 kilometer.”

In het waterstoflab van de HAN op industrieterrein Kleefse Waard in Arnhem werken ze ondertussen al keihard aan een HydroCargo bakfiets die wordt aangedreven door waterstof. Als hij straks rijdt, hebben ze in de Gelderse hoofdstad weer een primeur!

Dat is een mooie opsteker voor Arnhem!

“Ja klopt! Wij zijn in elk geval één van de eersten die met een bakfiets op waterstof werken”, ligt Frank toe. “Het voordeel van onze opzet is dat je in de toekomst minder afhankelijk bent van lithium dat nodig is om een batterij voor een e-bike te maken. Verder is de hoge tanksnelheid een groot voordeel en heb je met waterstof geen capaciteitsverlies bij kou en na verloop van tijd.”

Vanaf april zal de bakfiets gereed zijn voor de eerste praktijktesten door de Groene Rijders en is de kans groot dat Arnhemmers deze innovatieve waterstof bakfiets op straat gaan tegenkomen. “Dan kunnen we zien waar we in de praktijk tegenaan lopen. Maar ik heb er alle vertrouwen in, ook gezien onze eerdere ervaring met het ombouwen van een elektrische step”, lacht Frank.

Waarom doet Urban Arrow mee?

Frank Oudegeest, directeur van Urban Arrow, vertelt dat zijn bedrijf erg geïnteresseerd is in de mogelijkheden die de waterstoftechniek biedt. “Eén van onze ontwikkelpunten is de actieradius van onze fietsen. Wanneer je meer bereik wilt, plaats je op dit moment meer accu’s, maar een andere mogelijkheid is dus waterstof. Groot voordeel van waterstof boven accu’s is dat je waterstof razendsnel kunt tanken. En je kunt onder het rijden de batterij opladen. Zo vang je twee vliegen in één klap.”

Oudegeest is benieuwd wat het project zal opleveren. “Het past in elk geval prima in ons straatje. Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat straks de actieradius gaat zijn. Voor nu zet het project in op complementair gebruik van batterij en waterstof, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst een bakfiets door de straten rijdt die op waterstof loopt. Maar zo ver zijn we nog lang niet.”

Bronnen: Alles over Waterstof, Tweewieler, Omroep Gelderland
Fotografie: Frank Mietes, Omroep Gelderland, Frank Oudegeest

Reacties

  1. 24 april 2021 door Frans Van Dam

    Waarom geen constructie met dubbel voorwiel zoals bij piggiadio scooters, om in de winter meer stabiliteit te bekomen en veiliger werken mogelijk maakt. Bij mogelijkheid van baangladheid of ijzelvorming.
    42 jaar post bedeling gedaan met de fiets, weet hoe gevaarlijk wintermaanden kunnen zijn en er waren zware omstandigheden bij.
    Je kunnen recht houden in alle toestanden is niet eenvoudig. Een paar serieuze ongevallen gehad.
    Het is beter voorkomen dan genezen.
    Door aandrijving met waterstof moet dit extra gewicht en vrijvingsverlies geen probleem zijn maar een meer aan zekerheid van veiligheid en minder valpartijen. Minder mogelijke nevenschade aan de bestellingen.
    Minder nevenschade meer nuttige rendement.

    https://www.startersmotor.nl/merken/piaggio/mp3/mp3.php

    Met vriendelijke groeten.
    Frans Van Dam.

  2. Beste Frans,
    Dank je wel voor je tip. We hebben een aantal modellen met de fietskoeriers besproken, onder andere ook 3 wielige fietsen. Zij geven echter de voorkeur aan een 2 wielige fiets, omdat deze veel wendbaarder zou zijn. Momenteel fietsen ze ook al met 2 wielige fietsen en dat bevalt hen in de praktijk prima.
    Dus we hebben naar onze eindgebruikers geluisterd en gekozen voor dit model.