Hoeveel toekomst hebben auto’s op zonne-energie?

Elektrische auto met zonnecellen

Elektrische auto met zonnecellen, type Sion van start-up Sono Motors uit München

Wist je dat steeds meer auto-ingenieurs op voertuigen zonnecellen toepassen? Dit geeft elektrische auto’s een grotere actieradius. Nieuwkomers in de automotive branche stuwen deze technologie vooruit. Maar ook gevestigde fabrikanten experimenteren met zonne-energie. Lees hoe Elektrotechniek en Automotive elkaar raken!

Toen meer dan 20 jaar geleden de eerste autofabrikanten zonnepanelen in de zonnedaken van hun luxe limousines integreerden, leverden ze alleen voldoende stroom voor de staande ventilator. Maar zo langzamerhand zijn de zonnepanelen serieuze business.

Lightyear One, ontwikkeld in Nederland!

Sinds de Solar World Challenge wordt gehouden (in 2021 van 23 tot 30 oktober) weten de engineers steeds meer over de gratis energiebron die duurzaam gewonnen wordt uit zonnekracht. Die kennis leveren universiteiten met speciaal ontwikkelde zonneracewagens; alleen gebruiken ze de kracht van de zon! Doel is om over een afstand van 3.000 kilometer zo zuinig mogelijk met meer dan 100 km/u dwars door Australië te rijden. Sinds de strijd om een ​​maximale actieradius begon is het aantal e-car-modellen flink toegenomen.

Veel meer zonne-energie stimuleren

Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems

Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems

“Om een ​​CO2-neutrale energievoorziening in alle sectoren te realiseren, moeten we zonne-energie massaal stimuleren, ook buiten op de daken van huizen en open gebouwen”, zegt instituutsdirecteur Andreas Bett van het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems (ISE) in Freiburg.

“In de toekomst zullen zonnepanelen nog meer in onze behuisde omgeving worden geïntegreerd, bijvoorbeeld in voertuigen.” Volgens studies van het instituut zouden auto’s met fotosynthetische zonne-energie op het dak. Dit is afhankelijk van de grootte van het bruikbare oppervlak en zonne-energie straling, zodat je elektriciteit kunt opwekken om meer dan 2.000 kilometer rijplezier.

Sion

De start-up Sono Motors ontwikkelt momenteel de Sion ontwikkelt, een kleine auto, maar kan de eerste zelfopladende elektrische auto ter wereld worden. Als de auto volgend jaar of het jaar daarna de auto op de markt komt voor een prijs van € 25.500,- zie je een e-wagen waarin je nauwelijks de bijna 250 zonnecellen kunt zien die in de carrosserie verwerkt zijn. Bij mooi weer kun je tot 35 kilometer per dag de stroom opladen via de zon. En anders kun je nog het stopcontact gebruiken om de accu met 35 kilowattuur voor 255 WLTP-kilometers op te laden.

WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Het is een test waarmee de uitlaatgasemissies van een auto worden gemeten. De meting wordt uitgevoerd bij de typegoedkeuring van een auto om te zien of deze aan de geldende emissienorm voldoet.

Lightyear One

En dacht je dat autoland Duitsland alleen staat? Welnee, ook in Nederland doen we mee in deze higtech kennis! Vorig jaar presenteerde in Nederland een andere start-up de veel slankere Lightyear One. Deze is speciaal ontworpen voor langeafstandsroutes.

Volgens de fabrikant heeft de vlakke en aerodynamische coupé 5 vierkante meter zonnecellen op het plaatwerk. Dat is genoeg voor wel 70 extra kilometers per dag, zo is uitgerekend. De Nederlanders en willen dit jaar met de verkoop beginnen. Maar met bijna € 180.000,- voor het vierdeursmodel met een totaal bereik van 725 kilometer wordt dit een duur geintje!

De elektrische auto driewieler Aptera

De elektrische auto driewieler Aptera krijgt extra energie van talloze zonnecellen

Aptera

Ook in Amerika wordt niet stilgezeten, want het derde lid van de zonnetankergroep is de Amerikaanse start-up Aptera. Het bedrijf werkt al enkele jaren aan een eigenzinnige driewieler met een extreem lage luchtweerstand. Aptera heeft nu ook de elektrische aandrijving aangevuld met zonnepanelen. Met een oppervlakte van drie vierkante meter zouden de 180 cellen bijna 20.000 kilometer per jaar elektriciteit uit zonnecellen kunnen halen.

De kleine auto is ontworpen als een vliegtuig zonder vleugels, waarvan de verkoopprijs tussen de $ 25.000 en $ 50.000 moeten liggen, afhankelijk van de aandrijving en uitrusting. De bedoeling is dat de productie dit jaar start.

Toyota Prius Solar

Toyota Prius Solar

Toyota Prius

Zullen deze nieuwkomers het gaan halen? Want inmiddels hebben de gevestigde grootschalige fabrikanten ook de mogelijkheden van rijden op zonne-energie ontdekt.

In Japan experimenteert Toyota al met beduidend grotere oppervlaktes en installeert ook de zonnepanelen op de motorkap en kofferdeksel van de Prius. Toyota biedt de Prius plug-in aan met een zonnedak dat een nominaal vermogen heeft van 180 watt.

Volgens de fabrikant levert dit nog eens 5 kilometer elektrisch rijden per dag op. Met 200 dagen zon per jaar zou dat volgens berekening neerkomen meer dan 1.000 kilometer. Met een elektrische actieradius van 50 kilometer scheelt dat 20 acculading. Hoewel ze duur betaald worden met een toeslag van bijna € 3000,- !

Elektrische Hyundai Ioniq 5

Elektrische Hyundai Ioniq 5

Hyundai Stromer

Hyundai heeft deze technologie eerder zelf ontdekt. Het zit al ingebouwd in de Amerikaanse sonate. En als de Koreanen in de zomer hun nieuwe elektrische merk met de Ioniq 5 op de markt komen, wordt gemeld dat het type ‘Stromer’ een zonnedak krijgt om iets meer actieradius te realiseren.

Zonne-auto de toekomst?

Hoe krachtig en groot de zonnecellen op de auto ook zijn, ze kunnen alleen een bijdrage leveren aan het vullen van de accu als ze voldoende zon krijgen. En dat komt niet alleen door het weer, maar ook omdat de auto vaak in een garage geparkeerd staat.

Bron: Die Welt
Fotografie: Die Welt, Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems, Hyundai, Toyota, Aptera, Lightyear One, Sono Motors