Helpt Elkander: studenten CMD brengen Velpse oorlogsverhalen in beeld

Hoe interesseer je jongeren voor de verhalen van de Tweede Wereldoorlog? En hoe laat je zien dat in de 2e Wereldoorlog inwoners uit het Gelderse Velp de moed hadden om mensen in nood te helpen overleven? Niet door ze een boek te laten lezen. Ze willen filmpjes bekijken op YouTube. Stichting Velp voor Oranje ontwikkelde daarom een multimediaproject getiteld HELPT ELKANDER. Dit project is inmiddels gerealiseerd o.a. in nauwe samenwerking met 50 HAN-studenten en een aantal docenten Communication and Multimedia Design (CMD).

Een projectgroep met CMD-studenten presenteert hun idee├źn en concept. Foto: Theo Jansen, Rheden.nieuws.nl

Het resultaat?

Een tastbare documentaire en een website als eerste resultaten. Ook worden nog 2 apps gemaakt met herinneringsroutes en wordt een onderwijsproject voorbereid.

Het geheel zou donderdag 16 april feestelijk gepresenteerd worden. Nu dat niet kan door coronamaatregelen, is besloten om de site Verborgeninvelp.nl extra feestelijk aan te kondigen.

Hoe aan het werk?

Begin februari 2019 toonden de studenten Communication and Multimedia Design (CMD) de 1e voorstellen die in een paar maanden tijd verder zijn uitgewerkt tot concrete filmplannen. Want de bedoeling was om gefilmde documentaires te ontwikkelen aan de hand van gesprekken met ooggetuigen (of hun kinderen). De uitdaging voor de studenten was om met plannen te komen die de documentaires levend en boeiend maken voor jongeren van 10 tot 16 jaar. Dat is ze goed gelukt!

Documentairemaker adviseren

Foto: filmer/ documentairemaker Sacha Barraud van Cinemadoc.

In het project adviseerden 50 studenten Communication and Multimedia Design uit het 1e studiejaar (klassen C1C en C1D) over een vertaalslag van de multimediale toepassingen, zodat het aantrekkelijk wordt gemaakt voor de bovenbouw basisonderwijs en brugklassen voortgezet onderwijs.

De voorstellen moesten de Frans-Arnhemse documentairemaker/filmer Sacha Barraud van Cinemadoc uit Arnhem extra inspireren. Hij was degene die de de filmopnames heeft gemaakt in het Gelderse dorp Velp.

Bij een tussentijdse presentatie heeft de bekende rabbijn Awraham Soetendorp de studenten toegesproken. Op 17 april 2019 was de rabbijn te gast in de Aula van de HAN in Arnhem. Dit heeft de studenten extra gemotiveerd.

Verborgen in Velp

Opdrachtgever van dit mulitmediaproject is de stichting Velp voor Oranje, die dit deed ter gelegenheid van 75 jaar Bevrijding in 2020. In Velp hebben meer dan 600 onderduikers de oorlog overleefd dankzij de hulp en moed van burgers uit alle lagen van de bevolking. Door die waardevolle feiten en verhalen in korte filmpjes weer te geven blijven ze bewaard en zijn makkelijk toegankelijk voor huidige en toekomstige generaties.

De verhalen tonen aan welke rol je zelf kunt spelen om mensen te helpen en om levens te redden; ook in deze tijd kan een individu het verschil maken tussen vrijheid, leven of dood. Helpt Elkander met als thema: ‘We kunnen niet iedereen helpen, maar iedereen kan wel iemand helpen’.

Basis voor het project zijn de verhalen uit het boek ‘Verborgen in Velp’, een uitgave van de stichting. Daarin bijvoorbeeld het verhaal van Mirjam Troostwijk-Kerkoet, toen een klein Joods meisje, nu is ze 87 jaar. Ze vertelt openhartig over haar 3 jaar durende onderduikperiode op Jeruzalem 31 in Velp. In Velp hebben meer dan 600 onderduikers de 2e Wereldoorlog overleefd, dankzij de hulp en moed van burgers uit alle lagen van de bevolking.

Vluchtelingenproblematiek

Binnen dit project wil de opdrachtgever dat jongeren en ooggetuigen of nabestaanden elkaar gaan ontmoeten. De vraag was bijvoorbeeld hoe de CMD-studenten de gesprekken boeiend en levend kunnen maken in 22 filmpjes die gaan over oorlog, verzet en onderduiken.

Maar de studenten verdiepten zich ook in de huidige vluchtelingenproblematiek, zodat het project nog waardevoller en maatschappelijk relevanter wordt voor de dag van vandaag. Het laat zien dat een ieder het verschil kan maken tussen vrijheid, leven of dood.

Het project wil niet alleen jongeren bereiken, maar juist ook een breed publiek. Hoe gaat dit lukken bij het inzetten van social media, websites en samenwerking met o.a. TV Gelderland?

Bronnen: HAN, Rhedens Nieuws, Erfgoed Gelderland