Ecomarathon anders in coronatijd

In het project HAN Ecomarathon bouwen studententeams Automotive in het 1e studiejaar zelf een voertuig om zo zuinig mogelijk te rijden. Hierbij moet een gemiddelde snelheid van minimaal 15 km/h worden behaald. Dat is best lastig!

Richenel Cornelissen, student Automotive, kan hierover meepraten. “Bij de Ecomarathon is het team dat de minste energie verbruikt, de winnaar. Dat betekent lage rolweerstand, luchtweerstand, zuinige motor, licht gewicht et cetera.” Maar ja, de bouw van een voertuig in deze tijd, dat is niet aan de orde en de rally op het circuit van Lelystad aan het eind van de periode is ook afgelast.

Richenel: “Voor veel studenten was dat juist het leukste en dat was balen als een stekker. We zijn er allemaal stuk van geweest en ons project werd een puinhoop. We konden gewoon niet samenwerken op afstand.” Toch vonden ze juist hierdoor de kracht om door te gaan.

In overleg met HAN-docent en begeleider Wijnand Zwart is besloten dat elk teamlid individueel wordt beoordeeld op hun aandeel in het project. Dat gaf bijna iedereen weer de inspiratie om er wat van te maken. De studenten gingen er toch als team mee aan de gang. En nu? Het gaat wonder boven wonder weer heel goed! Het ontwerp van het voertuig van het team van Richenel is positief beoordeeld, ook al wordt het niet gebouwd.

Aangevulde opdracht

De opdracht is aangevuld met het ontwerp van een alternatief voor de Stint, een merknaam voor een elektrisch aangedreven voertuig van het bedrijf Stint Urban Mobility dat is ontworpen voor het vervoer van kinderen. De studenten bedenken er een businesscase omheen. Op deze manier kunnen én de techneuten en de business management studenten van Automotive weer volop aan de slag. Immers, een goed ontwerp is alleen goed als het wettelijk mag en economisch haalbaar is!

Terugblik op een eerdere Ecomarathon in 2016: