Concepten voor ‘Electric Muscle Car’: welke zou jij kiezen?

Jerom en Leon, twee HAN IPO studenten hebben een passie voor auto’s. Zij hebben een voorliefde voor klassieke, Amerikaanse auto’s. Groot, krachtig, ongeraffineerd en vooral bijzonder mooi.

Zoals beloofd in onze vorige blog een update, met deze keer onze concepten. We hebben veel geschetst en los van elkaar per persoon twee concepten voor de vormgeving ontwikkeld (op de aandrijving zal later nog dieper worden ingegaan). Hieronder is te zien wat daaruit is voortgekomen. We zijn benieuwd voor welk concept jij zou kiezen en waarom (laat a.u.b. je reactie achter).

Jerom: Concept 1

Concept 1 Jerom

Dit concept is strak en elegant. Deze uitstraling wordt benadrukt door de chromen trim die geheel rondom de auto loopt. Om de wagen een sportiever uiterlijk te geven zijn er achter de voorwielen roosters geplaatst. De voorkant heeft agressieve elementen zoals het een muscle car betaamt, maar niet te extreem. De achterlichten accentueren de brede achterkant van de auto doordat deze over de hele breedte geplaatst zijn.

Het interieur bestaat voornamelijk uit zwart leer met mooie houten accenten. De auto is voorzien van een typisch jaren ’50 stuurwiel, maar dan met de moderne gemakken. Daarachter zijn twee meters geplaatst en in het midden van het dashboard zit een scherm waar alle benodigde informatie weergegeven kan worden. Dit scherm wordt aangestuurd met een 8-Track-achtig bedieningspaneel. Twee grote bekerhouders maken het interieur af; alles wat niet nodig is, is weggelaten.

Jerom: Concept 2

Concept 2 Jerom

Het tweede concept is agressiever vormgegeven dan het eerste. De strakke rechte lijnen van de auto zorgen voor een krachtige uitstraling. De lage daklijn en de ‘ducktail’ op de achterkant benadrukken dit design. De zijkanten zijn voorzien van flinke inhammen om de auto in het midden slanker te maken, waardoor de voor- en achterzijde breder uitkomen. De voorkant is voorzien van een grote grille met daarachter twee LED koplampen die alleen goed zichtbaar zijn wanneer ze aan zijn.

Het interieur lijkt veel op het interieur van het eerste concept maar kent toch zijn verschillen. In plaats van twee tellers is er gekozen voor één grote teller waarop alleen de snelheid te zien zal zijn. Het scherm in het midden is vervangen door een groot scherm wat over bijna de hele breedte van het dashboard loopt en waar een compleet infotainmentsysteem op te zien zal zijn.

Leon: Concept 1

Concept 1 Leon

Dit concept heeft een typische ‘pony car’ look. Met een verhouding van ongeveer tweevijfde motokap, tweevijfde kabine en eenvijfde kont, het nodige aanwezige chroomwerk en een setje brede heupen heeft de auto een stoer uiterlijk. De vier ronde koplampen in de grote open grille versterken dit beeld. De grille is puur cosmetisch uiteraard, er is immers geen verbrandingsmotor aanwezig die koeling vereist.

De vormvrijheid die de afwezigheid van een motorblok en de traditionele aandrijflijn biedt is benut in het interieur, (wat overigens niet blauw hoeft te zijn, dit is slechts zo getekend voor een diverser beeld) waar nu veel beenruimte is en waar voorin een bank is geplaatst in plaats van twee stoelen. Chromen strips, een diep, rank stuurwiel en analoge bereik-, accu- en snelheidsmeters gecombineerd met een klassiek ogende audio-unit zorgen dat de inzittenden zich weer terug in de jaren ’60 van de vorige eeuw wanen. Schakelen tussen vooruit en achteruit gebeurt met een pook achter het stuur.

Leon: Concept 2

Concept 2 Leon 2

 

Dit concept heeft een wat gewaagdere vormgeving. De grote, ronde neus houdt de koplampen verborgen onder een zeer fijn, meegspoten raster, waardoor ze non-existent lijken tot het moment dat ze aan gaan. Dan verschijnen er twee balken licht, aan weerszijde één, die de vorm van de neus volgen. De achterlichten bestaan uit twee brede balken met daartussen het Ohm logo van chroom. Chroom speelt verder een kleinere rol dan bij het eerste concept, alleen het logo en de raamstijlen zijn ermee gesierd. De daklijn is traditioneel gehouden en de ronde heupen die over de achterwielen gedrapeerd liggen zorgen voor sierlijke doch krachtige uitstraling. De auto is breed en laag en neigt daarmee wat meer naar het sportievere.

Het twotone interieur bevat hier wel een middencosole met bekerhouders en een haast aeronautische pook. Verder voorkomt een kap om de meters lastige spiegelingen op zonnige dagen en is er een audiomodule aanwezig die oud oogt maar met de modernste snufjes is uitgevoerd.

Sluiten van compromissen

Nu we allebei twee concepten hebben gepresenteerd zullen we gaan kijken wat we kunnen combineren en finetunen. We gaan proberen om compromissen te sluiten en zullen allebei één concept verder uitwerken om weer een stapje dichterbij het eindconcept te komen. Maar dat bewaren we voor de volgende keer.

Voor welk concept kies jij?

Laat ons weten wat jij mooi of interessant vind. Welk concept vind je het mooist en welke elementen denk dat we zeker moeten behouden? Of ben je van mening dat we bepaalde zaken juist achterwege moeten laten? We zijn geïnteresseerd in jullie feedback, dus laat gerust een reactie achter!