Uit de kast komen, zou jij het durven?
Val jij op jongens? Op meisjes? Of misschien op allebei? Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet weet. En wat doe je als jouw leerlingen twijfels hebben over hun geaardheid? Waar deze vragen mee te maken hebben, is samen te vatten in één woord: seksualiteit. Niet iedereen vindt het echter even makkelijk om daarover te praten. Misschien herken jij je hier wel in of ken je iemand die zich hierin herkent. Als jij iemand bent of iemand kent die het inderdaad moeilijk vindt om over dit onderwerp te praten, dan kun je terecht bij de GSA (Gender Sexuality Alliance). De GSA op een middelbare school bestaat uit een groep scholieren die vindt dat iedereen moet kunnen zijn wie hij/zij is, zonder zich te hoeven verantwoorden of zich te hoeven schamen. Een aantal middelbare scholen heeft al een GSA opgericht, en Bianca S. (17 jaar) zette zich in voor de GSA op haar middelbare school. Wat maakt dat een GSA volgens Bianca zo belangrijk is binnen het voortgezet onderwijs?
Acceptatie verschillende geaardheden
Homo’s, lesbiennes, transgenders en mensen die struggelen met andere vormen van geaardheid zijn volgens Bianca vaak bang om uit de kast te komen. Gezien het feit dat alle verschillende geaardheden nog niet voor de volle 100% geaccepteerd worden in Nederland, vindt zij het niet raar dat iemand het moeilijk vindt om uit de kast te komen. “Theoretisch is alles acceptabel, maar in de praktijk is de acceptatie van iemand die ‘anders’ is een groot probleem.” Bianca merkte ook op haar middelbare school dat het voor leerlingen vaak moeilijk is om zichzelf te kunnen zijn, en zegt daarover het volgende: “Je hoeft er maar een beetje anders uit te zien dan de gemiddelde leerling en je hebt al een bijnaam. Iemand met korte haren, een kleurtje in de haren en een aparte kledingstijl zal wel homo of lesbie zijn, wordt al snel gedacht. Ik sta hier niet achter, want iemands uiterlijk bepaalt namelijk niet de seksuele geaardheid van een persoon.”
GSA middelbare school
“Ik merkte bij mij op de middelbare school dat er veel werd gescholden met woorden als: homo, pot, lesbie, enzovoort. Ook was mijn familie redelijk homofoob. Ik vond dit zelf echt niet kunnen. Op de middelbare school kreeg ik na een tijdje vrienden die daar hetzelfde over dachten en we hebben er als eerst voor gezorgd dat Paarse Vrijdag in het teken stond van respect. Na Paarse Vrijdag hebben we officieel een GSA opgericht. Dit hebben we gedaan om mensen een beter beeld te geven van waar wij voor staan. Wij vonden het beeld dat wij hebben gegeven op Paarse Vrijdag namelijk niet genoeg. Naast het respecteren van leerlingen wilden wij ook echt duidelijk maken dat we ze steunden. Onze school was ook erg enthousiast over het initiatief dat wij namen en steunde ons daar volledig in. Door de medewerking van school konden we nog meer. We gaven veel workshops en presentaties. Ons doel hierbij was om het voor medeleerlingen makkelijker te maken om over hun geaardheid te praten.” Bianca voegt hier nog aan toe dat het voor haar van groot belang is dat er een GSA op elke middelbare school aanwezig is, om voor elkaar te krijgen dat iedereen zichzelf kan zijn.
Advies voor leerlingen
Heb jij als docent straks leerlingen in de klas die het lastig vinden om over hun geaardheid te praten? Misschien heb je dan wat aan het advies van Bianca. Haar advies luidt als volgt: “Ik adviseer om onderzoek te doen via het internet. Probeer erover te praten met iemand die je vertrouwt en zorg ervoor dat mensen jou vertrouwen. Je moet echter wel doen waar jij je goed bij voelt. Je kunt altijd contact zoeken met iemand van de GSA: een docent, een vertrouwenspersoon of een zorgteam. Deze mensen staan er altijd voor open om hierover te praten en zullen met je meedenken.”