Student as Partner op de kaart

Dick en Christel in de lounge: ook een vorm van SaP
Student as Partner (ook wel afgekort als SaP) is bedoeld om de samenwerking tussen medewerkers/docenten en studenten meer gelijkwaardig te maken. In de afgelopen drie nummers heeft STUD. laten zien wat Student as Partner is en hoe dit vormgegeven wordt binnen het ILS. In dit nummer laten we zien hoe de faculteit Educatie probeert meer betrokkenheid te creëren voor SaP. We praten hiervoor met Christel Vissers (praktijkcoördinator opleidingskunde) en Dick Grievink (beleidsmedewerker faculteit Educatie). Samen zijn zij met Storytelling over SaP gestart om verhalen te verzamelen en SaP zo meer op de kaart te zetten. Wat is hun visie op Student as Partner en hoe dragen zij daaraan bij met hun project?
Door: Eline Rutgers
We spreken af in de lounge, een ruimte in de hoek van de kantine met grote leren banken, comfortabele stoelen en een mooi kleed. Toch een verschil in aankleding met de reguliere lesruimten, maar wel een ruimte die ook bedoeld is voor onderwijs. De ruimte waarin het interview afgenomen wordt, de lounge in de kantine, is al een voorbeeld van SaP. De invulling van deze ruimte is bedacht door Dick en Christel, maar dit deden zij niet alleen. Bij het bedenken van de ruimte is veel input van studenten gevraagd en ook verwerkt. Dick: “We laten ook hiermee zien dat we studenten serieus nemen. Bij zoiets consulteer je de studenten eigenlijk, maar je kunt ook nog een stap verder gaan. Volgend jaar moet er bijvoorbeeld weer een nieuw onderwijsprogramma gemaakt worden, waarom vragen we studenten niet om hier mee te kijken om het onderwijs te maken? Ze geven dan niet alleen feedback op het huidige onderwijs, maar helpen ook mee om te creëren. Overigens gebeurt dit bij meerdere opleidingen al.”
Op dit moment komen vragen voor samenwerking nog vaak vanuit de opleiding, maar volgens Christel zou het nog mooier zijn als die wensen nog meer vanuit studenten komen. “Als student denk je dan: ‘He, ik heb hier behoefte aan voor mijn leerproces, hoe kan de opleiding ons helpen om hiermee verder te gaan?’ Het initiatief hoeft dus niet alleen vanuit de opleiding te komen.” Dick vult aan: “Het mooiste is dan als docenten hier positief en constructief op reageren. Dan zijn docenten en studenten namelijk gelijkwaardig.”
Het project: verhalen ophalen over partnerschap
Op dit moment zijn Dick en Christel (met anderen) bezig om SaP meer bekendheid te geven binnen de faculteit Educatie met Storytelling over SaP. Christel vertelt: “Een jaar geleden hebben we een training Storytelling gevolgd en daar kwamen we erachter dat het een mooie manier is om te onderzoeken wat er leeft onder studenten. Je kunt ook een interview houden, maar daar stuur je mogelijk met vragen. Bij storytelling laat je de andere persoon zijn verhaal doen. Je stelt daarbij maar één vraag: Kun je een voorbeeld geven waarbij je Student als partnerschap écht ervaren hebt (of juist niet)? Vervolgens ga je alleen kijken wat diegene wil vertellen en stel je alleen nog maar verduidelijkingsvragen. Je krijgt vaak een mooi verhaal met een ervaring die ertoe doet.” Vervolgens kunnen deze verhalen ertoe leiden dat meer mensen betrokken raken bij, in deze situatie, Student as Partner.
En, geheel in de gedachte van Student as Partner, verzamelen ze die verhalen niet alleen, maar ook weer in samenwerking met studenten. Sabine Tromp studeert aan de pabo en is een van de studenten die betrokken is bij het Storytelling. Wat is haar rol hierin en hoe ervaart zij dit project?
“Vanuit de pabo wordt van ons verwacht dat wij deelnemen binnen het concept SaP. Er zijn door de hele kernfase heen activiteiten beschikbaar waaraan je kunt deelnemen. Zo zag ik het project Storytelling voorbij komen en zonder dat ik wist wat het inhield, ben ik dit gaan doen. Eigenlijk doe ik hetzelfde als Christel en Dick, namelijk in tweetallen door het gebouw lopen en verhalen ophalen van mensen over wat zij vinden van Student as Partner. Die wisselen we dan uit in de bijeenkomsten en verzamelen we in het verhalenweb. Het is heel leerzaam om mensen aan te spreken die je helemaal niet kent en daar dan allemaal verhalen van te horen. Je biedt ook op die manier een luisterend oor.”
En heeft het project, naast de verplichte uren, Sabine zelf ook nog wat opgeleverd?
“Door dit project ben ik wel anders gaan kijken tegen het concept ‘Student as Partner’. Het samenwerken met Christel en Dick is heel prettig, omdat ze je het gevoel geven dat je gelijkwaardig bent. Daardoor is dit project eigenlijk ook weer een vorm van SaP. Daarnaast vind ik storytelling een goede vorm om verhalen op te halen, het is een andere manier van contact leggen met mensen. En de connectie die je maakt met mensen die je helemaal niet kent is erg leerzaam. Het brengt mij een leuk gesprek, inspiratie, herkenbaarheid en een glimlach.”
Uiteindelijk hopen Christel en Dick dat steeds meer studenten zelf stappen zetten in een vorm van Student as Partner. “Want het initiatief hoeft zeker niet alleen vanuit de opleiding te komen, het mooiste is wanneer de student zelf ook komt met ideeën en we zo samen het onderwijs beter kunnen maken.”
Als je meer wilt weten over storytelling of over student as partnerschap: neem contact op met Dick Grievink (Dick.Grievink@han.nl of Christel Vissers (Christel.Vissers@han.nl).