STUD-Talk
“Hallo allemaal! Mijn naam is Jannie de Rijk. Ik ben studente Frans en ik loop stage op het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Vanuit mijn opleiding leerde ik dat leerlingen boeken gebruiken in de lessen. Op deze manier zou de stof beter blijven hangen. Dit is precies het tegenovergestelde van wat er gebeurt op mijn stageschool: daar gebruiken alle leerlingen een iPad! Tegenwoordig gaat het binnen een klas steeds meer om de technologie, omdat dit goed past bij het beeld van de toekomst. Persoonlijk weet ik niet hoe ik hiermee moet omgaan. Nu is mijn vraag aan jullie: wat is jullie visie op het gebruik van digitale middelen tegenover schriftelijke middelen in het onderwijs?”
Reacties:
- “Handig om naast schoolboeken te gebruiken, maar volledig digitaal werken brengt veel zaken met zich mee waarop je voorbereid moet zijn. Denk aan een app die niet wilde openen toen de leerling wilde leren of zijn huiswerk wilde maken. Ik vind het niet praktisch.” – Deniz, 23 jaar.
- “Ik heb zelf een iPad gehad op de middelbare school en dit heeft mij weinig positiefs gebracht. Toch denk ik bij de juiste inzet ervan dat dit kan bijdragen aan het onderwijs.” – Joost, 19 jaar.
- “Naar mijn mening is het prettiger om uit een boek te leren, maar als er ergens snel uitleg over gegeven moet worden, dan is het digitaal (bijvoorbeeld een filmpje) wat prettiger.” – Anoniem, 17 jaar.
- “Schrijven duurt gewoon moeilijk lang en het is flink vermoeiend. Met typen kan je rustig je scherm aanraken en het is al gefikst, geen Tipp-Ex meer, maar gewoon backspace, easy.” – Tijn, 19 jaar.
- “Ik denk dat digitale middelen zeker kunnen bijdragen aan het onderwijs bij het schrijven van bijvoorbeeld essays. Alles is makkelijk en snel op te zoeken. Toch denk ik dat het belangrijk is om voor bepaalde vakken, zoals scheikunde, boeken te gebruiken om alle leerstof op een rijtje te hebben staan.” – Anoniem, 17 jaar.
- “Ik vind het gebruik van digitale middelen tijdens school in het leerproces geen positieve toevoeging. Het is slecht voor de ogen en het leidt af. Boeken geven een authentiek gevoel en sturen aan om serieus bezig te zijn en te leren.” – Lieve, 18 jaar.
- “Aan de ene kant is het inderdaad goed, omdat scholen zo meegaan in de tijd, maar aan de andere kant kunnen leerlingen door iPads enzovoort afgeleid worden, door alle spelletjes die erop gedaan kunnen worden. – Anoniem, 18 jaar.