Hoe denk jij over de impact van ChatGPT op het onderwijs? Door Anouk Zijlstra

ChatGPT is een van de nieuwste ontwikkeling in OpenAI. De chatbot met kunstmatige intelligentie is gemaakt voor het voeren van dialogen met de gebruiker. Ondertussen heeft ChatGPT ook zijn opkomst gemaakt in het onderwijs. Nu is alleen de vraag welke impact ChatGPT heeft of gaat hebben op het onderwijs. Voor dit artikel hebben Sanne Groenendaal en Dirk Rensen, beiden tweedejaarsstudenten van de opleiding Leraar Engels, hun verwachtingen en meningen uitgesproken over ChatGPT in het onderwijs en de impact daarvan.
“Voor leraren is het bijna onmogelijk om erachter te komen of de leerlingen het zelf hebben gemaakt.” Sanne
Voor leraren denkt Sanne dat het voor een groot deel impact heeft op het nakijken van werken, zoals verslagen. “Ik denk dat de leraren door dit programma steeds minder goed kunnen gaan checken of een verslag daadwerkelijk is geschreven door een leerling of dat het is gegenereerd door het programma.” Sanne vermoedt dat dit onzekerheden kan opwekken bij een leraar, want een plagiaatchecker werkt niet. Dirk denkt dat veel leraren ChatGPT nu nog als een bedreiging zien. “Het is een tool waarvan je niet kan controleren of de tool is gebruikt.” Dirk zegt wel dat het hem een goed idee lijkt om te kijken of je ChatGPT in het onderwijs kan verwerken als leraar.
“Vroeger probeerde je zelf ook al dingen te kopiëren en plakken, maar toen had je nog de plagiaatchecker.” Dirk
Allebei gaan ze ervan uit dat leerlingen minder vaak zelf verslagen zullen schrijven. “Ik denk dat het best wel een grote impact heeft op de input die leerlingen hebben in hun werk en hoe ze dingen leren. Doordat het programma veel kan generen, zoals verslagen, denk ik dat het leerproces en de input van leerlingen zal afnemen”, zegt Sanne. Sanne vindt dat leerlingen ChatGPT eigenlijk alleen als hulplijn zouden moeten gebruiken voor bijvoorbeeld feiten over een onderwerp. Dirk zegt: “Ik denk dat wanneer leerlingen geen zin hebben om dingen te maken of schrijven, ChatGPT een gemakkelijke uitweg voor ze is. Voor nu lijkt het dat leerlingen met het programma verslagen en andere dingen voor school maken. Ik ben wel benieuwd of er een soort ChatGPT-checker gaat komen in de toekomst, waardoor leerlingen dit niet onopgemerkt kunnen gebruiken.”
“ChatGPT is eigenlijk een superhandige tool die je kan helpen bij bijvoorbeeld argumenten opzoeken.” Dirk
Toch zou je ChatGPT kunnen gebruiken in de klas als een leermiddel. “Het programma zou je gemakkelijk kunnen gebruiken bij bijvoorbeeld een debat of betoog. Je zou als opdracht kunnen geven dat de leerlingen argumenten vragen aan ChatGPT over een onderwerp. Vervolgens laat je de leerlingen deze noteren in een schrijf-of spreekschema. De leerlingen kunnen dan een debat gaan voeren of een betoog gaan schrijven”, zegt Sanne. Dirk had ook een opdracht bedacht met de tool. “Je zou als leraar een verslag kunnen pakken van ChatGPT over een onderwerp dat je hebt besproken in de klas. Dit print je uit en geef je aan de leerlingen. Omdat ChatGPT erg aan de oppervlakte blijft en nog wel eens fouten maakt bij verbanden, kan je de leerlingen het verslag laten nakijken en herschrijven. Hierdoor gaan ze kritisch kijken en kunnen ze ontzettend veel leren. Als bonus gaan ze ook inzien dat ChatGPT niet alwetend is.”
Sanne vindt dat scholen wel moeten gaan nadenken over hoe ze fraude met ChatGPT willen voorkomen. “Als dit zo doorgaat en het programma gebruikt blijft worden, kan de school misschien een blokkade op de wifi zetten voor ChatGPT. Zo kan het programma op zijn minst niet op school gebruikt worden. Schrijftoetsen en verslagen zouden dan in de les gemaakt kunnen worden en zo komt de input van de leerlingen”. Sanne vindt over het algemeen dat de school ChatGPT tegen moet gaan, omdat leerlingen het programma kunnen misbruiken. Dirk vindt dat scholen moeten gaan kijken hoe ze ChatGPT kunnen inzetten in het onderwijs. “Het is een nieuwe technologische ontwikkeling en ik denk dat we ons moeten afvragen of we die willen tegenhouden of erin mee moeten gaan. Je zou het kunnen vergelijken met dat voorheen alles met de hand werd geschreven en nu alles wordt getypt.”