“Het hart voor de organisatie en de leerlingen sluit helemaal aan bij mijn visie”
Na een opleiding op het ILS ligt een baan als docent natuurlijk heel erg voor de hand, maar sommige mensen gaan een andere kant op. Neem bijvoorbeeld Renée Pol, oud-student aan de lerarenopleiding Nederlands. Na haar pre-master is zij gaan werken bij School ’s Cool Nijmegen. Deze organisatie biedt jongeren begeleiding door een vrijwillige mentor aan hen te koppelen om zo de kans op een succesvolle loopbaan in het voortgezet onderwijs te vergroten.
Na haar opleiding aan de HAN is Renée begonnen aan de pre-master onderwijswetenschappen. “Afgelopen februari heb ik deze pre-master afgerond. Toen dacht ik: nu kan ik meteen doorstuderen voor een master, dan ben ik volgend jaar februari klaar, of zal ik eerst nog even werken of reizen? Ik ben toen op internet gaan kijken wat ik in dit halve jaar kon gaan doen.” Ze kwam uit bij School ’s Cool, een organisatie waar ze tijdens haar laatste stage van de docentenopleiding al van had gehoord.
PR-medewerker
“Ik zag een vacature op de website, heel toevallig, voor PR-medewerker. Ik wist wel wat PR betekende, maar niet wat de organisatie voor verwachtingen had van een PR-medewerker bij hen in het bedrijf. Ik ben toen uiteindelijk op gesprek geweest en dat was echt superleuk! Hun hart voor de organisatie en voor de leerlingen die zich aanmelden sluit helemaal aan bij mijn visie. Sommige leerlingen hebben gewoon een extra duwtje nodig, omdat ze bijvoorbeeld niet de steun vanuit thuis krijgen die ze wel nodig hebben met de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Dat kan soms te maken hebben met de taalachterstand van ouders of dat er veel zorgen zijn in een gezin.
Binnen de organisatie houd ik mij voornamelijk bezig met het bijhouden van de website en Facebook en met het promoten van School ’s Cool om zo nieuwe mentoren te werven. Dus ik werk meer op de achtergrond om zo nieuwe mentoren te vinden voor onze leerlingen.”
Problemen van leerlingen
“De leerlingen bij School ’s Cool hebben op school vaak moeite met het plannen en maken van huiswerk, het vinden van de juiste leerstrategie, maar soms ook met het maken van sociaal contact. Onze mentoren helpen het zelfvertrouwen bij deze leerlingen te vergroten.
Daarnaast proberen we ervoor te zorgen dat ouders meer betrokken worden bij de school van de leerling. Dus het is voor ouders ook een extra steun.”
12+- en 14+-programma’s
“Binnen onze organisatie hebben we een 12+- en een 14+-programma. Het 12+-programma is voor leerlingen die de overstap maken van groep acht naar de middelbare school. Bij deze groep zijn het meestal de ouders of de leraar die de leerling opgeeft, omdat ze denken dat hij of zij wat extra hulp nodig heeft bij die overgang.
Bij het 14+-programma zijn het vooral de mentor en de docent die via de ouders de leerlingen opgeven. Dit gaat dan natuurlijk in overleg met de leerling zelf.
De mentor spreekt elke week ongeveer anderhalf uur af met zijn leerling. Dit kan bij de leerling thuis zijn of op de school van de leerling. Het afspreken bij de mentorleerling thuis is er, naast de begeleiding van de leerling, ook om het contact met de ouders te onderhouden. De mentor en de leerling bepalen samen waar ze aan willen werken.”
Intervisies
“Er zijn intervisies voor alle mentoren. De bijeenkomsten vinden ongeveer eens in de zes weken plaats. Tijdens deze intervisies kunnen mentoren dan casussen inbrengen die ze graag met de andere mentoren willen delen. Daarnaast kunnen ze aangeven waar ze tegenaan lopen en wat er goed gaat. Wij van School ’s Cool zijn hier ook bij aanwezig om advies te geven en te horen hoe het allemaal gaat.
Voor de mentoren zijn er ook mentorcoaches. Deze mensen zijn aangesteld om de mentoren te trainen tot een goede mentor en om steun te bieden tijdens de mentorperiode. Dan wordt er onder andere besproken hoe ze om kunnen gaan met situaties die vaak voorkomen of hoe ze de leerlingen bepaalde leerstrategieën aan kunnen leren.
Daarnaast organiseren we collegeavonden voor de mentoren en mentorcoaches om bepaalde onderwerpen aan te snijden waar mentoren mee te maken kunnen krijgen met hun leerling, maar ze kunnen ook ervaringen delen en leren van elkaar. Binnenkort hebben we bijvoorbeeld een informatieavond over leerstrategieën waarbij we uitleg geven, maar ook horen hoe mentoren dat toepassen bij leerlingen.”
Band opbouwen en leerlingen
“Ik merk dat leerlingen het heel fijn vinden om serieus genomen te worden. Ik probeer altijd met de leerlingen in gesprek te gaan en te zien waar hun talenten liggen en wat ze leuk vinden om te doen. Hierdoor kun je een band met ze opbouwen en kun je zoveel meer bereiken, zowel voor jezelf als voor de leerlingen.”
School ’s Cool is altijd op zoek naar mentoren en op dit moment zijn ze in gesprek met de HAN, zodat studenten de mentorperiode in zouden kunnen zetten voor vrije ruimte punten. Wil je hier meer over weten? Dan kun je mailen naar Marloes.Janssen@han.nl.