Die ene door Noa van Bragt

De kunst van het inspireren

Maarten Molenaar, 45 jaar, heeft zijn hart gevolgd naar zowel de filmwereld als het onderwijs. Hij doceert met liefde op zowel Het Grafisch Lyceum Utrecht als de Filmacademie Amsterdam, terwijl hij tegelijkertijd zijn expertise als freelance editor voor film en televisie benut.

Zijn reis begon al tijdens zijn eigen mbo-opleiding aan het GLU, waar zijn fascinatie voor lesgeven ontkiemde. “Het delen van kennis en het aanwakkeren van enthousiasme bij anderen heb ik altijd als geweldig ervaren. Het was voor mij daarom een natuurlijke stap om mensen te begeleiden naar een veelbelovende toekomst, zelfs tijdens mijn studie aan de Filmacademie.” Maartens weg hiernaartoe was echter niet zonder obstakels. “Tijdens mijn basisschooltijd was ik vaak ziek vanwege migraine, maar een bijzondere docent op mijn latere school gaf me altijd hoop en moedigde me aan om mijn eigen tempo te volgen.” Deze ene docent, zijn eigen creativiteit en verlangen om kennis te delen hebben hem gemotiveerd om zijn droom na te jagen: docent worden.

Het delen van zijn enthousiasme voor film en editing is wat Maarten het liefste doet. Hij neemt zijn studenten mee op een boeiende reis door het vakgebied waarin hij zelf nog altijd actief is. “Het is belangrijk voor mij dat mijn passie voelbaar is in mijn onderwijs, en ik hoop oprecht dat dit mijn studenten inspireert.” Het zijn vooral de studenten die buiten de gebaande paden durven te treden die Maarten het meest inspireren. “Ik zoek graag naar ruwe diamanten onder mijn studenten en probeer hen te motiveren en te begeleiden in hun ontwikkeling. Ik voel me ook bevoorrecht dat ik mijn kennis en liefde voor dit vak kan en mag overbrengen op de volgende generatie filmmakers.”

Voor Maarten heeft lesgeven ook zeker geen vaste vorm. Hij gelooft sterk in competentiegericht onderwijs en het ontdekken van het unieke talent van elke student. Een specifiek moment dat hem bijbleef, was toen hij een student met een leerprobleem hielp. “Ik hielp hem te begrijpen dat leren op verschillende manieren kan. Door hem mee te nemen naar het bos en hem daar foto’s te laten maken, ontdekte hij een nieuwe manier van leren. Dit inspireerde mij om mijn lessen vanuit verschillende invalshoeken te geven en de interne motivatie van mijn studenten te stimuleren.” Als docent is het motiveren van zijn studenten een van Maartens belangrijkste taken. “Elke dag biedt een nieuwe kans voor studenten om te groeien, en ik ben altijd bereid om hen daarbij te helpen. Ik geloof namelijk echt in de kracht van het onderwijs en de impact die ik als docent kan hebben op mijn studenten.”

De mooie momenten van lesgeven vanuit zijn passie komen tot uiting wanneer Maarten samenwerkt met oud-studenten, die nu ook actief zijn in de filmindustrie. “Het feit dat ze werkzaam zijn in het vakgebied waarin ik hen heb opgeleid, vervult me met trots. Dit soort ervaringen laten zien dat mijn inspanningen als docent echt verschil kunnen maken in het leven van studenten.” Maartens toewijding voor film is de kern van zijn onderwijsfilosofie, waarbij hij gelooft dat het delen van deze passie een inspirerende leeromgeving creëert. Door zijn enthousiasme over te brengen, versterkt hij de relatie tussen docent en student en moedigt hij studenten aan om hun creativiteit en talenten te verkennen. Deze betrokkenheid resulteert in een versterkte band tussen docent en student. Zoals Maarten ook zelf aangeeft: “Een goede persoonlijke relatie draagt bij aan een positieve leeromgeving.”

Met zijn gedrevenheid voor onderwijs en film, is hij die ene inspiratiebron voor studenten en andere docenten. Zijn verhaal benadrukt het belang van passie, enthousiasme en het creëren van een stimulerende leeromgeving. Maarten toont de kracht van een bevlogen docent.