Column door Amber Alink
Het docentschap: de kans voor mijn verhaal
Als klein meisje keek ik bijna dagelijks naar films over kansen. Het begon met dat ik niet weg te krijgen was bij de televisie. Hele dagen zat ik te kijken naar films waarbij een meisje de kans greep om haar vader te redden en daardoor met een prins trouwt, en een jongen die door een zwaard uit een steen te trekken de kans krijgt om koning te worden. Nu klinkt het alsof ik de hoofdpersoon van een sprookje had willen zijn, maar dat is niet zo.
Altijd al was ik een dromerig type. Ik ben ook nooit het type ”ik doe het zelf wel” geweest. Ik heb altijd in een soort fantasiewereldje geleefd waarin kansen eigenlijk voor het oprapen zouden moeten liggen. Realiteit: dat is niet zo, om iets te bereiken moet je hard werken. Het heeft even geduurd maar ik ben me gaan realiseren dat mijn leven geen Disneyfilm is, of een verhaal geschreven door J.K. Rowling.
Ik dacht alleen wel dat iedereen dat soort ”kansen” zou krijgen in het leven zoals in de verhalen, nu heb ik geleerd dat je kansen ook vaak zelf moet grijpen. Het is aan mij om van mijn leven een verhaal te maken waar ik trots op kan zijn met een beroep dat bij mijn verhaal past.
Eerst zag ik studeren niet echt als een kans, ik zag het als een vervolgstap in mijn schoolleven. Het voelde als het doorlopen van een soort draaiboek. Ik had mijn middelbareschooltijd na zes jaar afgesloten en moest nu door naar de volgende stap: studeren. Nu is dit mijn tweede jaar aan de lerarenopleiding Nederlands op de HAN in Nijmegen en ik begin me steeds meer te beseffen wat voor kansen mijn opleiding mij biedt. Vorig jaar heb ik voor het eerst stagegelopen, dat was voor mij de eerste kans om te voelen of het docentschap echt iets voor mij is. Soms vind ik mijn opleiding verschrikkelijk. De lesstof is soms zo ingewikkeld en het is heel frustrerend wanneer je zo je best doet om iets te begrijpen, maar je toch voor de derde keer kan gaan herkansen. Dat maakt de gedachte ”kap er maar mee” soms heel aantrekkelijk. Toch blijf ik die gedachte uit mijn hoofd zetten, werken in het onderwijs met pubers lijkt mij een van de leukste dingen die er zijn. Dat is dan ook wat ik ben gaan beseffen tijdens mijn eerste stage. Dit is het beroep dat waardevol is voor het verdere verloop van mijn eigen verhaal.
Auteur: Amber Alink