Aan het woord met Guido Weijers door Ruyun van der Linden
De eerste gast van de HAN Educatie Collegetour van dit collegejaar was Guido Weijers, cabaretier én nationaal kenner van geluk. Sinds 2017 tourt hij met groot succes door het hele land met zijn Masterclass Geluk. Na het delen van zijn definitie van geluk en andere filosofische wijsheden tijdens de Collegetour, sprak Stud. met hem over wat prikkelen nu betekent en wanneer hij geprikkeld is.
De link tussen prikkie en corona kan snel worden gelegd, maar dat is niet waar Guido als eerste aan moet denken: “Letterlijk het eerste waar ik aan denk, als ik het woord prikkie hoor, is het liedje van Henk Wijngaard dat luidde: Sneeuwwitte Bruidsjurk. ‘Voor een prikkie een sneeuwwitte bruidsjurk…’. Een prikkie is voor mij gewoon iets heel goedkoops, iets dat je voor een prikkie op de kop kan tikken. Ik heb ooit een auto gekocht voor een prikkie.”
Geld maakt gelukkig
Tijdens de Collegetour klonk een geluid van verbazing onder studenten toen Guido vertelde dat de Nederlandse student ongeveer rond moet komen van 1.000 euro in de maand. “Haal daar je collegegeld, boekengeld en kamerhuur van af, dan blijft er niet heel veel meer over! Maar als je dat afzet tegen de rest van de wereld, dan kun je stellen dat de Nederlandse student best gezegend is.”
Toch ligt de stelling ‘geld maakt gelukkig’ voor Guido genuanceerder dan een eenvoudige nee. “Geld kan je zéker gelukkig maken, als jij helemaal niets hebt, dan maakt een klein beetje geld je echt wel gelukkig. Wanneer ik een zwerver een euro geef, dan heeft-ie een dag te eten en dat maakt hem echt wel gelukkig. Als je diezelfde euro aan een miljonair geeft, zal zijn dag niet veranderen.
Het is overigens uit onderzoek gebleken dat je niet gelukkiger wordt als je meer dan 65.000 euro per jaar, dus ongeveer twee keer modaal, verdient. De mate waarin geld gelukkig maakt, stagneert bij dat bedrag.” En als de stelling ‘geld maakt niet gelukkig’ luidt, is zijn antwoord resoluut: “Als je denkt dat geld je echt niet gelukkig maakt, dan geef je het uit aan de verkeerde dingen.”
Prikkelen is als kietelen
Als Guido wordt gevraagd wat het verschil tussen ergens geprikkeld door zijn of ergens door getriggerd worden, ontstaat er een klein lachje op zijn gezicht. “Ik denk dat geprikkeld door iets worden een soort van kietelen of strelen is, iets dat dit glimlachje veroorzaakt. En als je wordt getriggerd, dan zie ik het voor me dat er iemand de hamer van een pistool naar achteren trekt zodat er spanning op komt te staan.” Met zijn hand vormt hij de pistool en zijn duim beeldt het achteroverhalen van de hamer uit. “Je voelt dat er spanning in de lucht hangt en de situatie zou weleens helemaal kunnen ontsporen. Zowel prikkelen en triggeren associeer ik als iets positiefs. Alhoewel, bij triggeren kun je iemand uit de tent kan lokken en zet je de boel op scherp.”
Zijn wiskunde docent was degene die hem positief uit de tent heeft weten te lokken. “Twee maanden voor het eindexamen triggerde hij mij door te zeggen dat ik dat niet zou halen. Ik stond weliswaar een 4 gemiddeld, maar als je tegen mij zegt dat iets niet gaat lukken, dan ga ik het zeker proberen en mijn gelijk halen.” Guido noemt zichzelf een saaie student: “Ik deed nooit iets in de les en soms lag ik te slapen, maar ik trapte geen rotzooi en was niet luidruchtig. Leraren hadden geen last van mij, ik was het merendeel gewoon stil. Maar als ik grapjes maakte, dan vonden de leraren dat ook leuke grapjes.”
Leer leerlingen zelf leren denken
Bij de slotvraag, waar docenten meer aandacht aan zouden moeten besteden in hun les, twijfelt Guido geen seconde: “Het uitwisselen van verschillende standpunten, daar zouden docenten leerlingen en studenten meer in mogen uitdagen.”
Diepe gesprekken voeren met like-minded people of met mensen die helemaal tegenover hem staan, is dan ook zijn favoriete bezigheid. “Vragen stellen, dilemma’s bespreken, dat heeft altijd mijn belangstelling gehad. Hartstikke leuk om te weten wat de ontbrandingstemperatuur van was is, maar praten over het leven vind ik leuker. Einstein heeft weleens gezegd: ‘Een avond zonder discussie is een verloren avond’, daar ben ik het mee eens. Discussies voeren scherpen je geest en het laat je tot nieuwe inzichten komen. Daarom vind ik m’n theatercollege ook zo leuk. Filosoferen over geluk. Altijd interessant.”