“Het docentschap draait om inspelen op de ontwikkelingen”

Max is docent en studiebegeleider op het Graafschap College in Doetinchem. Hij geeft les aan studenten die een opleiding volgen in de richting van zorg, welzijn en sport. Hij geeft sinds 2014 les aan deze doelgroep. Daarvoor heeft hij zelf in de zorg gewerkt bij jongeren met gedragsproblemen. Dit werd op een gegeven moment lichamelijk te zwaar, en toen heeft hij besloten om een opleiding te gaan doen om zijn kennis te kunnen overdragen aan studenten.

“Covid-19 gooide roet in het eten”
In de afgelopen jaren heeft Max wel een aantal tegenslagen gehad qua lesgeven. Het is lastig om tot sommige mbo-studenten door te dringen. Hij probeerde door zijn werkervaring de studenten te motiveren en te triggeren. “Ik heb dat nu voor mijn gevoel redelijk goed onder de knie. De tegenslagen die ik toen heb ervaren, helpen mij nu om door deze coronatijd heen te komen. Het was de eerste weken heel erg zoeken naar mogelijkheden om de lessen door te laten gaan. Daarnaast ben ik ook studiebegeleider van een aantal studenten. Zij lopen veelal stage in de zorg. Dit verschilt van thuiszorg tot zorg in een verpleegtehuis. Naast dat ik dus bezig was met hoe ik mijn lessen moest gaan indelen, kon ik mijn taken als studiebegeleider niet vergeten.”

Er kwam voor zijn gevoel best veel op hem af, terwijl hij het voor de hele crisis best goed op een rijtje had. Covid-19 gooide roet in het eten. Er moest een nieuwe planning gemaakt worden voor zijn lessen en hij moest gaan zorgen dat de stagiaires door konden blijven gaan. Een aantal studenten was bang dat ze misschien besmet zouden worden met het virus en daardoor hun stage niet meer konden afronden. Er moesten hier alternatieven voor komen, voor het geval dat dat zou gebeuren. “Ik wilde natuurlijk niet dat mijn studenten vertraging zouden oplopen door deze situatie. Dat had ik oneerlijk gevonden, het is immers niet hun schuld dat het virus ons land zo in zijn greep heeft. We hadden als tijdelijke oplossing bedacht dat de studenten een soort kennisclip zouden kunnen ontwikkelen waarin zij hun competenties laten zien.” De studenten zijn hiermee akkoord gegaan; zij snappen ook dat wij moeten inspelen op de onverwachte, hedendaagse ontwikkelingen van dit moment. Dat de studenten een mogelijk alternatief hadden voor hun stage, was voor hem prioriteit. “Toen ik dit op een rijtje had, kon ik verdergaan met het ontwikkelen van online lessen.”

Online lesgeven
De online lessen die op dit moment nog steeds gegeven worden en de rest van dit studiejaar zullen plaatsvinden, gaan via Microsoft Teams bij het Graafschap College. In eerste instantie waren ze, vanuit de school, van plan om met Zoom te gaan werken. Na een aantal slechte ervaringen die gedeeld werden door collega’s, is er toch gekozen om met Microsoft Teams te gaan werken. De theorielessen gaan volgens het rooster door. Zo bieden ze de studenten structuur in deze veranderlijke tijd. “Ik probeer zoveel mogelijk interactie te creëren met de studenten, zodat ze niet anderhalf uur lang alleen maar naar mij hoeven te luisteren en naar een computerscherm hoeven te kijken.” Met de collega’s overleggen ze wekelijks over hoe ze de lessen zo effectief en interactief mogelijk kunnen inrichten. Ze delen onderling nieuwe technieken uit die de kwaliteit van het onderwijs verhogen en ze sparren over nieuwe lesideeën. Deze nieuwe technieken zijn bestaande en nieuwe onlinemogelijkheden die voor meerdere vakken als nuttig kunnen worden ervaren. Ze hebben bijvoorbeeld wekelijkse bijeenkomsten gepland met de studenten, zodat ze elkaar (via de laptop) even kunnen zien, zonder dat er lesgegeven wordt. We praten dan gewoon even over hoe het gaat en de studenten vertellen ook wat ze in die week hebben gedaan. Dit vinden ze fijn, omdat ze even niet bezig zijn met school. De band met de studenten moet wel behouden blijven, vindt Max.

Het Graafschap College heeft contact met andere mbo-scholen over lesmogelijkheden. Ze proberen de lijntjes zo kort mogelijk te houden, zodat ze elkaar effectief kunnen helpen. “Voor mijn studenten wil ik zoveel mogelijk bereikbaar zijn, zodat ze altijd contact met me kunnen opnemen als het even niet meer gaat en ze hierdoor vastlopen met hun school- en/of stagewerk.” Dit vindt hij erg belangrijk.

Gelukkig zijn er geen studenten uit Max’ klas echt ziek geworden en kunnen zij hun stage netjes afronden. Zij hebben geluk dat ze in een vitale sector werken en daardoor hun werk kunnen blijven uitvoeren. De studenten zullen hierdoor dus geen vertraging oplopen en kunnen volgend jaar hun studie probleemloos voortzetten. “We zijn benieuwd wat de toekomst ons brengt, maar wat er ook gaat gebeuren: samen komen we hieruit.”