Leren in een Amerikaans klimaat
Het grootste continent van de wereld, wie kent het niet? Ik heb het uiteraard over Amerika. Amerika is een continent waarvan het leerklimaat veel verschilt van het leerklimaat in Nederland, waarin we onder leerklimaat de omstandigheden en de omgeving bedoelen waarin geleerd kan worden. Docent Engels in opleiding Bram Welling (23) is vier maanden naar Amerika geweest om daar een aantal vakken te volgen aan de Longwood Universiteit. Hij werd als het ware ondergedompeld in de Amerikaanse cultuur. Hij volgde de vakken American History, Children’s Literature, Young Adult Fiction, Spaans en Antropology. Wat vond Bram van het leerklimaat in Amerika vergeleken met het leerklimaat in Nederland?
In Nederland is het erg gebruikelijk om PowerPoints te gebruiken bij de lessen, maar in Amerika is dat niet het geval. “Wat mij vooral opviel bij de vakken is dat er nauwelijks tot geen PowerPoints werden gebruikt. Wanneer ik les heb op de HAN of zelf een les geef, ben ik wel een PowerPoint gewend. Ik vond het niet heel erg, vooral niet bij de literatuurvakken, omdat er daar toch altijd veel gepraat wordt”, aldus Bram.
Daarnaast werden er ook niet veel verschillende werkvormen gebruikt tijdens alle lessen. “Bij Young Adult Literature was het veel van hetzelfde; je hebt daar bijvoorbeeld een boek gelezen en je krijgt er vervolgens vijf vragen over in een quizvorm. Daarna leidt de docent een gesprek binnen de klas waarin het boek gezamenlijk besproken wordt.” Dat de lessen toch interessant bleven voor Bram, kwam doordat de docenten met veel passie konden vertellen over het vak dat ze gaven.
Ook is het zo dat je in Amerika wordt beoordeeld op toetsen en de inzet tijdens de lessen. De inzet tijdens de colleges is heel belangrijk, hier wordt heel veel waarde aan gehecht en het heeft veel invloed op je beoordeling. Dit gebeurt niet met een cijfer van 1 t/m 10, maar met een score van A (heel goed) tot F (heel slecht). Bij de beoordeling van de inzet wordt onder andere gekeken naar je aanwezigheid, het aantal vragen dat je stelt, laten blijken dat je de lesstof begrijpt, meedoen aan groepsdiscussies en of je je mening kunt geven over het huiswerk. In Amerika wordt er dus formatief getoetst, doordat je op meerdere aspecten beoordeeld wordt. Dit zorgt volgens Bram voor betere resultaten en het zorgt ervoor dat het huiswerk goed wordt bijgehouden, iets waar Nederland van kan leren.
Verder zijn de klassen in Amerika heel anders. “In elk college zit je met andere studenten die hetzelfde vak volgen als jij, in plaats van dat je met één klas dezelfde vakken volgt.” Daardoor kennen weinig studenten elkaar goed. In Nederland op het hbo werd gelijk aandacht besteed aan het kennismaken met klasgenoten. Daarnaast lopen de docenten ook rond op de campus en dit ziet Bram als een voordeel. “Veel studenten zie je ook praatjes maken met hun favoriete docenten en er heerste een gevoel van saamhorigheid, dat was leuk.”
In Amerika is er ten slotte een ongeschreven regel wat betreft de plek waar je zit in de colleges. “De plek waar je gaat zitten in het eerste college, is de plek waar je de rest van het semester zit.” Dit kan er mede voor zorgen dat studenten die bij elkaar in de klas zitten, elkaar niet goed kennen, en het zorgt er ook voor dat studenten op die manier als het ware gedwongen worden om met degene samen te werken die naast je zit.
Al met al is het Amerikaanse leerklimaat dus heel anders dan dat van Nederland. In Amerika wordt op veel meer aspecten gelet wat betreft beoordeling en er wordt op een hele andere manier lesgegeven. Als je meer wilt weten over het leren in een Amerikaans (leer)klimaat, kun je kijken op: www.braminamerika.wordpress.com.