Het Agora-onderwijs; heilige graal of flauwekul?

Kun jij je er iets bij voorstellen? Een school waar leerlingen met mavo-, havo- en vwo-advies in een lokaal bij elkaar zitten; waar iedere leerling zijn eigen werkplek heeft die er bij eenieder anders uitziet. De ene leerling zit aan een tafel, waarop mooi getekend is, op een laptop te werken, terwijl de andere leerling op een zelfgemaakte hoogslaper aan het lezen is. En ja, dit heb ik met mijn eigen ogen mogen zien! Het gaat om het Agora-onderwijs

Dit nieuwe onderwijsconcept en het onderwijs dat jij waarschijnlijk op de middelbare school hebt gehad, het reguliere onderwijs, zijn tegenpolen van elkaar. Het Agora-onderwijs kent geen vakken, geen cijfers en leerlingen werken alleen aan zelfbedachte projecten, oftewel ‘challenges’. Leerlingen bepalen zelf wat ze op dat moment willen leren en worden hierin begeleid door hun coach. Dit is ook de kern van dit nieuwe onderwijsconcept. Maar hoe goed werkt dit onderwijs nou eigenlijk?

 

Tijdens mijn bezoek op het Montessori College in Nijmegen heb ik een Agora-leerling mogen spreken. Deze leerling was heel positief over de Agoriaanse manier van les krijgen. Hij kwam erg gemotiveerd over en wist zeker dat hij in de horeca gaat werken, wanneer hij later gaat studeren. Dit type onderwijs lijkt voor deze leerling te werken en er zijn vast wel meer leerlingen die dit fijn vinden. Hier kan ik een aantal redenen voor bedenken. Wanneer een leerling informatie meekrijgt over datgene waar hij interesse in heeft, zal het geleerde ook beter en sneller beklijven. Dit omdat de leerling intrinsiek gemotiveerd is. Daarnaast denk ik dat Agora-leerlingen in de toekomst sneller de juiste studie kiezen, want ze krijgen de kans om te verkennen wat hun interesses zijn, anders dan wat in het reguliere onderwijs het geval is.

 

Aan de andere kant geloof ik ook dat het Agora-onderwijs niet voor iedereen weggelegd is. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen die niet goed met vrijheid om kunnen gaan. Dit zijn de leerlingen die juist structuur en aangeleerde discipline nodig hebben om aan het werk te kunnen. Deze leerlingen hebben in het reguliere onderwijs waarschijnlijk een grotere kans om te slagen.

 

De positieve kant van de visie van het Agora-onderwijs zal ik zeker niet ontkennen, maar of nou alle leerlingen daarvan zullen profiteren is nog de vraag. Is dit de heilige graal voor een nieuw soort onderwijs? Daar heb ik mijn twijfels over. Het zou mij niet verbazen als het antwoord per leerling verschilt.