Praktijkleren in jaar 2
Studenten Social Work volgen op niveau 2 twee modules die beiden één semester duren:
- Empowerment
- Mensen & Grenzen
De inhoud van deze modules wordt hieronder toegelicht. De studenten zijn op verschillende manieren bezig met praktijkleren. Ze lopen een half jaar lang twee dagen per week stage. De twee stagedagen zijn aansluitend ma-di of di-wo of wo-do of do-vr of vr-ma. De student gaat zélf op zoek naar een praktijkorganisatie om deze dagen in te vullen. Het Praktijkbureau helpt hierbij middels een database met praktijkorganisaties. Het andere half jaar zijn studenten bezig met Interprofessioneel praktijkleren (IPL) op een lab of werkplaats. Studenten worden hier ingedeeld op basis van hun voorkeuren.
Meer informatie over praktijkleren in jaar 2 vind je in dit document: Infopaper HAN Social Work jaar 2
Periode en uren
De stage loopt tijdens de module Mensen & Grenzen, in het eerste semester van begin september tot februari, of in het tweede semester van februari tot juli. Het aantal uur dat de student per week bij de praktijkorganisatie werkt, is 14 tot 16 uur. Binnen die uren moet er voor de student ruimte zijn om aan de praktijkopdrachten te werken die hij of zij meekrijgt vanuit de opleiding. Tijdens de officiële schoolvakanties van de HAN zijn de studenten vrij van hun praktijkplek. Hier kan in overleg met de student van afgeweken worden.
Begeleiding
Voor een goede begeleiding van de student tijdens deze praktijkperiode vragen wij een praktijkbegeleider met een agogische opleiding op minimaal mbo niveau 4 en twee jaar praktijkervaring. Wij vinden het belangrijk om samen te werken met de praktijk in het opleiden van de professional van de toekomst. Daarom houdt de praktijkdocent van de student nauw contact met de praktijkbegeleider en heeft hij of zij een belangrijke rol in de begeleiding en beoordeling van de student. In de beginfase vindt er één begeleidingsgesprek tussen student en praktijkbegeleider per week plaats, later kan dit tweewekelijks plaatsvinden.
De praktijkbegeleider mag per semester maximaal 6-8 Social Work studenten (van niveau 1 en 2) begeleiden.
De branche reguliere kinderopvang is niet passend als praktijkplaats voor onze Social Work studenten.
Er vinden twee online gesprekken plaats tussen de praktijkdocent, de praktijkbegeleider en de student gedurende het semester. Het eindgesprek is tevens een toets gesprek waarin de student een presentatie geeft over zijn professionele ontwikkeling en waarover gezamenlijk verder wordt doorgepraat.
Handleiding Informatie Praktijkleren Social Work Jaar 2
Tijdlijn N2
Handout Praktijk 25-26 studiejaar 2
Interprofessioneel Praktijkleren (IPL)
Tijdens de module Empowerment zijn studenten op een plek voor interprofessioneel leren (IPL) in zogeheten labs en werkplaatsen, die in verschillende wijken en dorpen in de regio zitten. Hier werken studenten samen met burgers, praktijkorganisaties en onderzoekers. Ze doen ervaring op met het samenwerken met andere beroepen (o.a. studenten van andere opleidingen) en werken aan vraagstukken die in de wijk spelen. Ze worden begeleid door wijkdocenten van de HAN, die tevens actief vraagstukken ophalen bij burgers en praktijkorganisaties in de regio.
Modules
Het tweede jaar bestaat uit twee modules:
- Module C: Empowerment (IPL)
- Module D: Mensen en grenzen (Stage)
Elke module bestaat uit een kennislijn, een vaardighedenlijn en een themadeel. In september start de helft van de studenten met module C en de andere helft met module D. Na het eerste semester – in februari – wordt gewisseld. Lees onderaan deze pagina meer informatie over de kenmerken van de modules.
Creativiteit
HAN Social Work vindt creativiteit en het gebruik van creatieve middelen (o.a. muziek, drama, social design en taal en verhaal) erg belangrijk. In jaar 2 kiezen studenten per module één specialisatie, waarbij zij kunnen kiezen uit de vakken waarop zij zich in de propedeuse hebben georiënteerd. De student krijgt de gelegenheid om creatieve vaardigheden in te zetten bij de aanpak van praktijkvraagstukken. Hij of zij ervaart zo hoe creatief denken en handelen tot een betekenisvolle aanpak leidt.
Stappen
In april ontvang je een mail van het Praktijkbureau om te controleren of je een of meer praktijkplekken wilt bieden voor het eerstvolgende semester. Het praktijkaanbod wordt verwerkt in een database. De student gaat in de periode van april tot juli/augustus zelf op zoek naar een praktijkplek en solliciteert. De student laat zijn/haar praktijkplek voor aanvang goedkeuren door het Praktijkbureau.
Randvoorwaarden
Aan de praktijkplek worden de volgende voorwaarden gesteld:
- Het primaire doel van praktijkleren is meewerken en leren in de praktijk; onder begeleiding van de praktijkbegeleider.
- De opdrachten waar de student aan werkt, zijn zo geformuleerd dat de concrete invulling afgestemd kan worden op de kenmerken, behoeften en ideeën van de praktijkorganisatie en de student.
- Tijdens de officiële schoolvakanties van de HAN zijn de studenten vrij van hun praktijkplek. Hier kan in overleg met de student van afgeweken worden.
Aanbod
Het Praktijkbureau stuurt (twee)jaarlijks een mail naar het werkveld om hen te informeren over praktijkleren niveau 1 en 2 met tevens de vraag of zij weer praktijkplekken aanbieden voor het eerstvolgende semester. Het praktijkaanbod wordt verwerkt in een stagedatabase. De student gaat zelf op zoek naar een praktijkplek en solliciteert en laat vervolgens zijn/haar praktijkplek voor aanvang goedkeuren door het Praktijkbureau. Zonder goedkeuring kan de stage niet beginnen.
Heb je plek voor een stagiaire? Vul dan svp het intekenformulier in en verzend deze naar praktijkbureau.socialwork@han.nl
Intekenlijst-praktijkplaats-Social-Work-niveau-1 en 2
Kenmerken van de modules
Module C: Empowerment
Vanuit het gedachtegoed van empowerment is de overtuiging dat mensen in de basis gedreven zijn om regie te willen hebben en zich willen ontplooien. Als sociaal werker is het daarom belangrijk aan te sluiten bij de mogelijkheden en aanwezige kwaliteiten van mensen. Deze module gaat over krachtgericht en verbindend werken met het individu, zijn sociale context en een gemeenschap. In het werken met complexe vraagstukken is het bieden van perspectief en hoop als sociaal werker van belang.
Doel van de module
De student leert om mensen te ondersteunen en hierbij bewust te kijken naar, en gebruik te maken van de krachten van deze mensen, de sociale context en de gemeenschap. De student leert vanuit presentie te denken en handelen.
Het werken vanuit het gedachtegoed van empowerment schept mogelijkheden voor verbetering van zijn kwaliteit van leven. Methodisch krachtgericht werken is hierbij uitgangspunt.
Opdracht
De student werkt tijdens het Interprofessioneel praktijkleren in een groepje aan een vraagstuk dat afkomstig is uit de wijk. Voorbeelden hiervan zijn een project waarbij studenten verhalen over armoede bij burgers ophalen en een project waarbij het stimuleren van bewegen van ouderen om klachten te voorkomen centraal staat. Praktijkorganisaties kunnen vragen hiervoor neerleggen bij een lab of werkplaats in de eigen regio.
Vanuit de opleiding werken studenten aan opdrachten die gaan over empowerment en het samenwerken in een wijk. De student leert door te experimenteren en te reflecteren op het eigen handelen in relatie tot ontwikkelingen in het werkveld, actuele vakkennis en maatschappelijke ontwikkelingen.
Module D: Mensen en grenzen
Deze module gaat over het spanningsveld tussen vrijwilligheid en onvrijwilligheid. Hierbij spelen thema’s als keuzevrijheid, zelfbeschikking, autonomie en de grenzen die daar in het sociaal werk aan kleven een rol. Deze thema’s komen duidelijk naar voren in de contexten waarin onvrijwilligheid een grote rol speelt (zoals de reclassering, het gevangeniswezen en gedwongen verslavingszorg), maar ook in contexten waarin cliënten meer vrijheid hebben bevinden zich altijd grenzen. Daarom is deze module voor alle sociaal werkers relevant.
Doel van de module
In deze module leert de student om te gaan met situaties waarin een spanningsveld tussen vrijwilligheid en onvrijwilligheid bestaat of waarin belangen van gemeenschap en individu met elkaar botsen.
De student leert om mee te bewegen, met weerstand om te gaan, vanuit meerzijdige partijdigheid te werken, een effectieve samenwerking op te bouwen en waar nodig positie te kiezen. Het uitgangspunt hierbij is altijd dat studenten leren cliënten zoveel autonomie te geven als mogelijk is binnen de desbetreffende context.
Opdracht
De student voert bij Mensen & Grenzen tijdens het praktijkleren twee opdrachten uit. De student onderzoekt welke vraagstukken in relatie tot mensen en grenzen, een rol spelen. Hij/zij inventariseert, onderzoekt en beschouwt, onder meer door te observeren, in gesprek te gaan met professionals, burgers en cliënten en door de gemeenschap waarbinnen de praktijkplaats actief is, te betrekken. Werken aan deze opdrachten vindt plaats naast de reguliere taken die de praktijkorganisatie van de student verwacht en in constant overleg met de praktijkorganisatie.
Contact
Praktijkbureau Social Work
Kapittelweg 33
6525 EN Nijmegen
Contactpersoon jaar 2:
Dorien Visschers 06 55291224
Natasja Verkroost 06 25640463
E-mail: praktijkbureau.socialwork@han.nl