Praktijkleren

Onze studenten vormen zich in het eerste jaar – met name tijdens hun praktijkwerk – een beeld van het vak van sociaal werker en komen er zo achter of ze geschikt zijn voor het vak en met welke groep(en) zij het liefst werken. Daarom werken zij direct vanaf de start van hun opleiding één dag in de week in het werkveld.

Veelgestelde vragen en antwoorden

Wat houdt de opleiding precies in?
De eerste twee jaren bestaan ieder uit twee modules. Elke module bestaat uit een kennislijn, een vaardighedenlijn en een themadeel, waarbinnen het praktijkleren een plek heeft en een praktijkopdracht centraal staat.

Vanaf het derde jaar staat de praktijkopdracht in de gehele module centraal. Kennis, houding en vaardigheden worden in deze fase van de opleiding niet meer apart, maar enkel geïntegreerd getoetst (met uitzondering van de specifieke profielkennis).

De omvang van het praktijkleren is voor jaar 1 vastgesteld op 8 uur per week en voor jaar 2 op 12 uur per week. Daarnaast is in het tweede jaar 4 uur per week gereserveerd om – al dan niet in de praktijk – te werken aan de praktijkopdracht. Voor niveau 3 (jaar 3 en 4) is een minimum van 24 uur per week vastgesteld.

Wat betekent Social Work voor het praktijkleren?
Vanuit onze visie op opleiden zien wij onze werkveldpartners als gelijkwaardige partners in het opleiden van de sociale professional van de toekomst. Onze visie is ook dat leren plaatsvindt in betekenisvolle contexten. Studenten gebruiken waar nodig gesimuleerde en waar mogelijk authentieke praktijkopdrachten. Enerzijds door al doende in de praktijk het vak uit te leren oefenen, anderzijds door deel te nemen aan kenniscreatie en de ontwikkeling van het werk in professionele leergemeenschappen. In de praktijk werkt de student bij aanvang onder begeleiding en later toenemend zelfstandig en verantwoordelijk.

Hoe ziet de routing van het derde en vierde jaar eruit? Kunnen de studenten ook een half jaar praktijkleren, dan hun minor volgen en dan weer een half jaar praktijkleren?
Ja. Omdat het curriculum modulair is opgebouwd, kunnen studenten zelf de volgorde kiezen. Uiteraard doen zij dit in overleg met de praktijkorganisatie(s) waar zij tijdens deze modules in de praktijk gaan leren.

Op welke manier wordt de praktijk betrokken?
De ontwikkelaars van het curriculum betrekken het werkveld nauw bij de uitwerking van de opleiding. Dit kan op verschillende manieren zoals klankborden, consultatie, etc. Ook staat het curriculum geagendeerd op de bijeenkomsten van de Werkveldadviesraad. We willen graag in gesprek zijn en blijven en nodigen de praktijk van harte uit om de dialoog met ons aan te gaan ten behoeve van samenwerken en samen bouwen.