Year 2 – Design Thinking

– Scroll naar beneden voor Nederlands –

In the second year of the study: International Social Work, students learn to work project based. They will work in groups on projects for two days a week. During the second semester they will work on a concrete design question that comes from an organisation (commissioner). The method they will use is Design Thinking. Design Thinking is a method that aims to work on social change, explicitly together with stakeholders. In addition, the methods aims to use creative methods and activities continuously.

We are looking for commissioners with development or design needs, in which our students could help. This way, they can learn what project based social design looks like in practice.

Students work on the project in groups of four to five students, for five months, two days a week. At the end of the project they deliver a product. This product could be anything, such as a new intervision method, a tool for professionals to work better interprofessionally, a physical object/improvement to a space, a workshop, etc. It can also be a series of small innovations/improvements.

We are looking for you if:

  • You work at a social organization, a social initiative, or work (in one way or another) on community empowerment.
  • You have one or more development or design questions for students. Maybe you don’t have a concrete question yet, but you do have ideas for the organization that are still waiting for some action. That’s a good start too!
  • You are willing to invest in contact with students. Design thinking requires involvement from the organization: students must be able to put themselves in the shoes of the end users of the design. It is important to meet with the students at least once every two weeks.

*It would be especially nice if students could work together with the people you work with (young people, service-users, citizens, students, etc.).

In hun tweede studiejaar leren studenten International Social Work te werken op projectbasis. Gedurende twee dagen in de week werken ze in een groepje aan projecten. In het tweede semester werken ze aan een concrete ontwerpvraag die uit de praktijk komt. De methode die zij hiervoor gebruiken is Design thinking. Design Thinking is een methode die ingezet wordt voor sociale innovatie, waarbij de eindgebruikers expliciet onderdeel zijn van het ontwerpproces. In alle fases van het project worden creatieve methoden gebruikt om tot een verbetering/verandering te komen.

We zijn op zoek naar opdrachtgevers met ontwikkel- of ontwerpvraag waaraan studenten kunnen werken. Op deze manier kunnen zij optimaal leren hoe sociaal ontwerpen op projectbasis eruit kan zien.

Studenten werken 5 maanden lang, twee dagen in de week aan het project. Aan het einde van het project leveren zij een product op. Dit kan van alles zijn, zoals een nieuwe intervisiemethode, een tool voor professionals om beter interprofessioneel te werken, een fysiek object/verbetering aan een ruimte, een workshop, etc. Het kan ook een reeks van kleine innovaties/verbeteringen zijn.

Daarom zijn wij op zoek naar jou, als:

  • Je werkt bij een sociale organisatie, een sociaal initiatief, of werkt aan community empowerment
  • Je een of meerdere ontwikkel- of een ontwerpvragen hebt voor studenten. Misschien heb je nog geen echte ontwikkelvraag, maar heb je wel nog allerlei ideeën voor de organisatie die steeds blijven liggen. Dat is ook een goede start!
  • Je bereid bent te investeren in contact met studenten. Design thinking vereist betrokkenheid van de organisatie: studenten moeten zich kunnen verplaatsen in de eindgebruikers van het ontwerp. Minimaal een keer in de twee weken afspreken met de studenten is belangrijk.

*Het zou al super zijn als studenten samen kunnen werken met de mensen met wie jij werkt (jongeren, cliënten, burgers, leerlingen etc).