“Werken in een gedwongen kader”, de eerste paar weken

Elk nieuw begin is altijd even spannend. Je weet niet wat je te wachten staat, met wat voor klasgenoten je je komende half jaar gaat delen en of het gaat zijn wat je ervan verwacht. Deze onbekendheid is spannend, maar ook erg uitdagend. En vooral daar ging ik voor, voor de uitdaging.

Een half jaar vol met informatie, opdrachten en discussies over het gedwongen kader.

De eerste dag begon met een kennismaking. Een kennismaking met de nieuwe klas, maar ook met de nieuwe leraren en vakken. Iedere leraar vertelde wat over zichzelf maar ook over hoe het vak in elkaar stak en wat het zou gaan inhouden het komende half jaar.

We kregen IO, recht, volwassenen therapie en training, CAD, psychopathologie en mentor les.

Diezelfde dag hadden we gelijk ook IO en recht.

IO staat voor integrale opdracht. In deze les wordt je begeleid in het maken van je integrale opdracht. Dit is een toets waarbij je een dilemma dat je hebt gehad binnen je stage gaat uitpluizen. Je zet je verschillende handelingsopties uiteen en bekijkt deze vanuit verschillende kanten met behulp van de theorie die je gehad hebt binnen de lessen. Ik vind het een erg interessant opdracht omdat je echt stil staat bij hetgeen je meegemaakt hebt en het van verschillende kanten belicht om daarna een keuze te maken in het handelen wat het beste gepast zou hebben bij de desbetreffende situatie.

Daarna volgde de les recht. Ik had vanuit mijn opleiding dramatherapie nooit eerder het vak recht gehad. Omdat ik hier nog niks vanaf wist, zag ik hier enigszins tegen op omdat ik dacht dat het erg moeilijk zou gaan worden. Maar de eerste les bleek al dat de lerares de stof zo helder en begrijpelijk uitlegde, met alle nodige voorbeelden, dat het zelfs voor iemand die nooit eerder recht gehad had, te begrijpen viel. De weken daarna bleef dit zo; het was te begrijpen en ik vond het zelfs interessant. Wat daarvoor wel belangrijk is, is dat je hetgeen leest wat je voor die les moet lezen. De basis van de les leg je dan zelf, en de leraar maakt het dan begrijpelijker en inzichtelijker door uitleg en voorbeelden.

Op woensdag begonnen we de dag met volwassenen therapie en training. Dit is een vak waar we voornamelijk leren over de omgang met volwassen patiënten. We leren bijvoorbeeld hoe je om kan gaan met patiënten die veel weerstand ervaren en weinig motivatie bezitten voor therapie. Het leuke en fijne aan deze les vind ik dat het ook praktisch ingesteld is. We krijgen theorie, bijvoorbeeld een bepaalde methode of een bepaalde cyclus, aangereikt en die brengen we vervolgens in praktijk door er mee aan de slag te gaan tijdens de les. In de eerste periode gaat het voornamelijk over volwassenen en in de tweede periode voornamelijk over jeugdigen.

Daarna volgde de les CAD. CAD staat voor conflicthantering, agressie en de-escalatie. Bij de eerste les werden we gelijk gevraagd om een leerdoel op te stellen met betrekking tot agressie op de werkvloer. Met dit leerdoel zouden we dan binnen de les aan gaan werken. Elke CAD-les komt er een acteur waar je je situatie mee kan oefenen en zo aan je leerdoel kan werken. Voordat je gaat oefenen in de les met jouw gekozen situatie is het de bedoeling om dit voor te bespreken binnen je CAD-intervisie groepje. Dit is een groepje van ongeveer vier studenten. Je bespreekt tijdens deze intervisie wat je lastig hebt gevonden aan je gekozen situatie en waarom je het leerdoel gekozen hebt dat je hebt opgesteld. Zij observeren jou tijdens het oefenen van de situatie met de acteur en geven je terug wat ze gezien hebben met betrekking tot je leerdoel. Dit is erg interessant en erg leerzaam.

Dan hebben we op vrijdag psychopathologie. Dit is de les waar ik elke week het meeste naar uit kijk. Deze les gaat over verschillende stoornissen, het vaak voorkomende delictgedrag vanuit deze stoornissen en de behandeling. Vanuit mijn opleiding wist ik al wel veel over verschillende stoornissen. Maar hier is het erg fijn dat natuurlijk alles toegespitst wordt op het gedwongen kader en dat het meer ingaat op de mogelijke delicten vanuit een stoornis. Deze les is voornamelijk erg theoretisch waardoor het erg fijn is dat er, door zowel de leraar als door de studenten, vaak voorbeelden bij bepaalde onderwerpen gegeven worden. Zo kun je de theorie toch beter aan de praktijk linken.

De laatste les van de week is mentorles. Deze les is er voornamelijk om te kijken of het goed gaat binnen de klas en binnen de verschillende lessen. Daarnaast hebben we vanuit de mentor les ook twee toetsen in het jaar. Deze toetsen gaan over de persoonlijke ontwikkeling. Hiervoor is het ook de bedoeling om leerdoelen op te stellen waar je binnen de verschillende lessen aan kunt werken en hier dan uiteindelijk een groot verslag over te schrijven.

Aan het eind van beide perioden is er een toetsweek. Hier hebben we een kennistoets in de vorm van een casustoets en de integrale opdracht. Bij de casustoets krijg je een casus aangereikt en hier krijg je vanuit de verschillende vakken vragen over.

Tot zover vind ik de minor erg leerzaam, interessant en leuk. Ik zou deze minor aanraden aan iedereen die affiniteit heeft met het werken in een gedwongen kader!

Emma Holtmaat