Minor Professioneel Opvoeden – Groepsdynamica
Tijdens deze les van groepsdynamica kregen wij als groep een startopdracht als intro van de les over rollen in de groep, communicatie in de groep en conflicthantering. Voor deze opdracht moesten we met een groepje (5-6 personen) een zo hoog mogelijke toren bouwen van krantenpapier en plakband. Daarbij mochten we geen hulpmiddelen gebruiken. Na 5 minuten moest de toren 1 minuut kunnen blijven staan zonder dat wij hem vasthielden. Na deze opdracht moesten we nadenken over de rollen in de groep tijdens de opdracht. De een was vooral een leidinggevende (de gezagdrager, sociaal werker en de machthebber), terwijl de ander een duidelijke rol als groepslid had (de verkenner, de criticus, de volger, de joker of de appellant). Dit hebben we besproken met de hele groep en we hebben gekeken bij wie welke rol voornamelijk naar voren kwam. Vervolgens hebben we ook nog wat geleerd over de teamrollen van Belbin. Verder hebben we gepraat over verschillende situaties die kunnen voordoen in een groep (een veelprater/ stil persoon), over de mogelijke oorzaken van conflicten in een groep en over het oplossen van deze conflicten.
Het was een erg leerzame en actieve les met veel interactie!
Elke Menting
Minor Professioneel Opvoeden – Groepsdynamica deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=UL8TiUxiDTA
Minor Professioneel Opvoeden – Groepsdynamica deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=r7sy6jZYWuQ
Minor Professioneel Opvoeden – Groepsdynamica deel 3
http://www.youtube.com/watch?v=KTgWOZ7N984