Coachen van medewerkers in zorg en welzijn
Een nieuwe reguliere ISS-deeltijdminor!
Niet alleen een zeer adequaat zo niet hét adequate antwoord op de vraag hoe je medewerkers en cliënten zo zelfstandig en professionele mogelijk kunt laten functioneren, maar tevens een zeer actuele aansluiting op de eisen die tegenwoordig aan de professional in ‘Welzijn Nieuwe stijl’ gesteld worden.
De minor kent een zeer gevarieerd programma met een intensieve en dynamische wisselwerking tussen theorie (hoor- en werkcolleges), training (vaardigheden en methodiek), praktijkopdrachten én met diverse gastdocenten uit de dagelijkse coachings- en managementpraktijk.
Zie voor een indruk de volgende compilatie van filmfragmenten uit eindpresentaties en opnames die studenten hebben moeten maken van hun coachingsgesprekken met medewerkers (coachees) plus uitvoering van een teamcoachingsactiviteit.
http://youtu.be/y4k_BstpycY
Er zijn tal van overeenkomsten tussen alle soorten van coaching. Het alle belangrijkste is, zorgen dat er Rapport gemaakt wordt. Rapport wil zeggen, verbinding tussen de Coach en de Coachee. Is dit Rapport tot stand gekomen, dan stroomt de sessie, waardoor inzichten sneller verkregen worden en de coachee sneller resultaat zal boeken. Het vierkant van vertrouwen is een belangrijk aspect van dit Rapport en bekend vanuit de NLP.
Er wordt tegenwoordig veel gesproken over het ‘nieuwe’ hulpverlenen in de zorg. Deze minor sluit hier goed op aan. De coachingsvaardigheden die je ontwikkelt, leren je ook een betere hulpverlener te zijn omdat je vanuit een coachende rol je functie vervult. Hiermee stimuleer je het eigenaarschap bij de cliënt.