Werken in gedwongen kader

In het vierde jaar van mijn studie Pedagogiek heb ik de minor ‘Werken in het gedwongen kader’ gevolgd. Deze minor werd vanuit het ‘Uitstroomprofiel Jeugdzorg’, dat ik volg, aangeraden. Ik had tijdens mijn 3e jaarstage in de ambulante hulpverlening ervaring opgedaan en wilde me graag wat meer verdiepen in de residentiële hulpverlening: het werken op groepen en het werken met jongeren die gedwongen zijn opgenomen. Deze minor sloot daar erg goed bij aan. Naast de minor heb ik nog 1 dag in de week mogen meedraaien op een leefgroep waar kinderen tussen de 4 en 12 jaar verbleven die tijdelijk uit huis waren geplaatst. Zo kon ik de theorie van de minor meteen aan de praktijk koppelen! Deze praktijkplek heb ik zelf geregeld. 

Tijdens de minor hebben we het eerste blok besteed aan het werken met volwassenen in het gedwongen kader. Daarbij leerden we veel over het werken in bijv. de reclassering, het werken met volwassenen die een heftig delict hebben gepleegd, het werken in een TBS-kliniek of het werken als toezichthouder. Bij elk van deze vormen hebben we ons ook gericht op wat het ‘recht’ daarbij aangaf. Welke rechten of plichten heeft bijvoorbeeld een persoon die een delict heeft gepleegd en welke rechten of plichten heeft de reclasseringsmedewerker?

Tijdens de lessen Psychopathologie, die we zowel in de 1e als 2e periode hebben gekregen, zijn we dieper in gegaan op de stoornissen die bij de cliënten aanwezig kunnen zijn. Een voorbeeld daarvan is de persoonlijkheidsstoornis of de psychotische stoornis. Belangrijk is daarbij dat we steeds hebben gekeken naar de relatie van de stoornis tot het delict dat de persoon heeft gepleegd. Is er een verband en hoe is dit verband te verklaren?

Al deze theorie hebben we ook kunnen gebruiken tijdens de lessen ‘Conflicthantering, agressie en de-escalatie’ (CAD) training. Tijdens deze lessen leerden we hoe je op een bewuste en goede manier kunt omgaan met agressie die een cliënt tegen je kan richten. Zo zijn er verschillende vormen van agressie, bijvoorbeeld gericht op de organisatie of op jouw als hulpverlener en zijn er ook weer verschillende ombuigtechnieken om deze agressie te de-escaleren. Bij deze lessen hebben we ook veel geoefend met een acteur waarbij je een eigen casus kon inbrengen. Dit oefenen gebeurde om de twee weken, in de andere week had je samen met je groepje intervisie, waarbij je een eigen casus besprak en tips kon ontvangen van medestudenten. Erg leerzame en interessante lessen!

Tijdens de minor heeft de integrale opdracht centraal gestaan. In deze opdracht ben je vanuit een dilemma vanuit de praktijk, bijvoorbeeld het niet kunnen omgaan met bepaalde agressie van een cliënt, op zoek gegaan naar bijbehorende literatuur en adviezen. Met deze opgedane informatie kon je vervolgens een product, bijvoorbeeld een plan van aanpak, schrijven om met het dilemma om te kunnen gaan. Bij dit verslag kwamen de verschillende vakken aan bod zoals Recht, CAD, Theorie Volwassenen en Psychopathologie.

Naast de integrale opdracht bevat de minor ook twee kennistoetsen, in elke periode 1. Bij deze toetsen wordt de theorie van alle vakken getoetst. Wel even stampen, maar uiteindelijk heb je wel heel veel geleerd!

Ik heb deze minor met veel plezier gevolgd. Soms was het even pittig en doorbijten omdat je veel moest lezen of voorbereiden, maar wanneer ik nu terugkijk heb ik veel geleerd over het werken in een residentiële setting en het omgaan met cliënten en de organisatie in dit werkveld.

Reacties

  1. 15 mei 2013 door Dries de Moor

    Marlou, wat heb je je weer helder uitgedrukt! Leuk dat je jouw ervaring hebt gedeeld hier op dit blog. Ik hoop dat geïnteresseerde studenten hier ook hun vragen zullen stellen, andere ex-WIGK-ers ook wat zullen toevoegen en ik zal als coördinator en docent van de minor ook mijn bijdrage leveren.

  2. 17 juni 2013 door Imke Melskens

    Erg goed filmpje! Geeft een goed beeld van wat de minor gaat inhouden!
    Ik lees in het verhaal van Marlou dat zij 1 dag in de week nog mee heeft gedraaid op een groep. Is dit aan te raden?
    Groeten, Imke Melskens

  3. 17 juni 2013 door driesdemoor

    Wellicht reageert Marlou ook nog op jouw vraag, Imke. Als docent zal ik mijn mening in ieder geval geven:
    – praktijkervaring is natuurlijk fantastisch, geeft je concreet beeld bij wat je in de minor aan theorie verwerkt en aan losse vaardigheden oefent. Het geeft je ook casuïstiek om in te brengen. heel nuttig en leuk!
    – blijf je wel realiseren dat een voltijdstudie van je vraagt dat je 3 a 4 dagen naar school gaat (we mikken op 3 maar het zou 4 kunnen worden om roostertechnische redenen). En dan is er nog zelfstudie, theorie, opdrachten ter voorbereiding van de lessen.

    Kortom: praktijkervaring op doen heeft grote meerwaarde maar vraagt discipline en planning om al het andere ook goed te kunnen doen. Dus ga bij jezelf te rade 🙂

    Veel succes met afwegen!

    groet van Dries

  4. 23 juni 2013 door Marlou

    Hoi Imke,
    Ik vond het voor mezelf wel echt een verrijking om tijdens de minor ook echt in de praktijk aan de slag te kunnen met het geleerde. Echter is het wel zo, wat Dries ook aangeeft, dat het dan erg goed plannen is. Zo was ik vaak in het weekend vrij om al mijn schoolwerk (lezen van theorie en maken van opdrachten) bij te werken. Deze tijd had ik dan echt wel nodig. Wel vond ik het super om ook echt een casus vanuit de praktijk te kunnen halen en het geoefende in de les, weer direct te kunnen toepassen in de praktijk. Het is dus inderdaad even een afweging; heb je voldoende tijd en kun je goed plannen, zou ik dat zeker doen!
    Ik hoop dat dit voldoende antwoord geeft op je vraag:)

    Groetjes Marlou

  5. 25 juni 2013 door imke

    Dankjewel voor jullie reacties! Ik zal het meenemen in mijn overweging.
    Groetjes

  6. 28 juni 2013 door Sharita

    Hoi,

    De ervaring met de minor spreekt me erg aan. Het enige waar ik tegen op zie is vier volle dagen naar school!!
    Drie volle dagen is nog te overzien, maar verspreid over vier dagen en een paar uurtjes zou echt minder zijn. Hoe was dit voor jou Marlou?

    Gr. Sharita

  7. 29 juni 2013 door Marlou

    Hoi Sharita,

    Ik heb de minor wel als intensief ervaren, mede door de volle dagen school. Echter vond ik er een goede afwisseling tussen theorie (psychopathologie/recht) en wat meer praktijkgerichte vakken (Conflicthantering en Basistraining). Ook wordt het rooster zo goed mogelijk ingedeeld naar mijn ervaring. Ik heb dus maar een aantal weken echt 4 volle dagen les gehad. Er zit ook wel veel zelfstudie bij deze minor, maar ik blijf erbij: super leerzaam! Haha:) Laat je niet afschrikken door de uren of dagen, dat went snel en is goed te doen!

    Groetjes Marlou