Minor creativiteitsontwikkeling: DJ Joris

Pita van Aldenhoven nam deel aan de minor creativiteitsontwikkeling van 2015–2016. Zij was “buddy” van Joris en ging met hem een creatief traject in. Hieronder is een deel van de analyse van haar creatief proces te zien. Deze tekst is ook opgenomen in “creativiteit als uitdaging in sociaal werk; de waarde van anders” door Paul Beekers, Ruud Kroes en Jan van Rosmalen. “creativiteit als uitdaging in sociaal werk; de waarde van anders” door Paul Beekers, Ruud Kroes en Jan van Rosmalen.
Zij is een ‘pareltje’ uit de minor creativiteitsontwikkeling.

De verschillende fasen en stappen in  het creatieve proces zijn goed te herkennen in de volgende casus.

[casus]
Hands up for DJoris

Joris is 11 jaar en heeft het syndroom van Down. Zijn buddy Mariette heeft tijdens haar wekelijkse afspraakjes met hem de afgelopen maanden ontdekt dat Joris een grote droom heeft: een bekende DJ worden. Mariette heeft daar altijd enthousiast op gereageerd maar zich er ook steeds wat ongemakkelijk bij gevoeld. Moest ze hem uit z’n droom helpen?

Vraagfase
In de vraagfase komt stap 1 aan de orde: de vraag vinden. In deze fase is het belangrijk of Pita wel of niet iets doet met het signaal van Joris en haar eigen ongemak daarbij. Mariette kiest er uiteindelijk voor de vraag van Joris om een bekende DJ te worden ‘aan te nemen’ (stap 1). ‘Hoe zou ik hem in die wens kunnen ondersteunen?’
 
Verkenningsfase
Vervolgens is Pita met Joris gaan praten hoe hij die droom voor zich ziet, om erachter te komen wat zijn wens eigenlijk inhoudt. Zo gaan ze samen op zoek naar kennis en informatie (stap 2). Het leek Joris vooral ‘vet’ om een eigen poster met zijn DJ-naam als logo erop te hebben  en om dan ergens op te treden met zijn eigen muziek waar iedereen luid voor hem zou klappen.

Spelend met (stap 3) en broedend op (stap 4) al deze informatie komt Pita op het idee om van Joris’ wens een activiteitenprogramma te maken: ‘Hoe word je een DJ’?
 
Ideefase
Pita is met Joris gaan brainstormen over welke naam hij als DJ zou willen dragen en welk logo hem ‘gaaf’ leek. Ook zijn ze gaan praten over het vak van DJ: wat doe je dan en wat moet je kunnen? Samen verzinnen ze manieren waarop Joris dat zou kunnen leren (stap 5). Ze bekeken videofilmpjes en bezochten een heuse DJ die een mini-lesje gaf. Ook oefenden ze met hoe je moet staan en bewegen, dat is extra belangrijk voor een grote zaal vol publiek. Zo combineerden en selecteerden ze vele ideeën en wensen van Joris tot een mini-cursus ‘Hoe word je een DJ?’ (stap 6 en 7).
 
Realisatiefase
Joris maakte zelf een eerste schets en met hulp van een vriend hebben ze een logo ontworpen voor DJoris, met een afbeelding van een draak erbij. Ook ontwierpen ze een poster met daarop de aankondiging van zijn eerste optreden. In groep 8 van zijn eigen school! Twee weken later was het zover, en na een ‘vette’ DJ-sessie tussen al zijn vriendjes en hun ouders kreeg hij een overweldigend applaus. DJoris was een succes! (stap 8).

PS Enkele maanden later stond de eerste videoclip van DJoris op de website van de Nederlandse Wereld Downsyndroom Dag en is inmiddels al bijna 1000 maal bekeken! Hieronder vind je de video.