Start WIGK semester 2 2015-2016
De eerste paar weken WIGK, door WIGK student Lynn
De periode waarin ik ben begonnen als student aan de minor ‘Werken in Gedwongen Kader’ binnen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ik kom uit Groningen en doe de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Tijdens mijn stagejaar ik een interesse ontwikkeld voor de doelgroep (ex-) gedetineerden en het gebied psychopathie.
De afgelopen paar weken – drie om precies te zijn – waren erg intensief. Hoezo? Er kwamen veel nieuwe dingen op me af: een nieuw gebouw, nieuwe (onbekende-)klasgenoten, nieuwe vakken, nieuwe docenten en veel nieuwe verhalen.
De eerste weken is heel erg aftasten. Je probeert je namen te herinneren, gezichten te plaatsen, de boeken bij de vakken te matchen en de studiehandleiding te ontcijferen. Als je die laatste twee punten maar onder de knie hebt komt het wel goed. Oh, over de boeken gesproken, begin op tijd met lezen. Dat is echt een tip die ik mee wil geven. Het is best veel, maar wel te doen.
Binnen het vak ‘Volwassenen’ gaat het er om hoe je kan handelen met volwassenen binnen het gedwongen kader. Er worden voorbeelden gegeven uit het boek vanuit het oogpunt van verschillende Reclasseringswerkers. Daarbij krijgen we les van een docent die vanuit zijn eigen praktijkkennis en ervaring spreekt. Hierdoor laat hij de leesstof tot leven komen, wat erg belangrijk is (vooral als de stof erg ‘droog’ is).
Over ‘droge’ stof gesproken! Recht! Echt super interessant, maar zonder voorbeelden (bijna) niet te doen. Gelukkig geeft het boek voorbeelden en kan de docent de stof goed toelichten. Ik heb zelf eigenlijk specifiek voor deze minor gekozen omdat ik meer wou weten over rechten in het algemeen. En tot dusver valt het mij niet tegen. Doordat de docent in voorbeelden de lesstof toepast is het blijft het interessant en beter te onthouden.
Het levendig houden van lesstof is trouwens ook zeker van toepassing tijdens CAD-training. CAD staat voor ‘Conflicthantering, Agressie en De-escalatie’. Tijdens deze lessen word je uitgedaagd om je eigen casus (vanuit je stage/werk) voor te dragen en deze na te spelen. Het gaat dan om cases waarin agressie of agressief gedrag de voorgrond had. Doordat je een acteur als ‘cliënt’ hebt kan dit in vele verrassende situaties uitmonden. Je kan uitgescholden worden, compleet de grond in worden getrapt (niet letterlijk!) en je moet jezelf daar uit zien te redden. Ik vind CAD echt heel vet. Je klasgenoten kunnen je feedback en voorbeelden geven en wanneer jij geen zin meer hebt om de casus te ‘spelen’ kan je je klasgenoten vragen het over te nemen. Zo is elke training weer anders: de ene keer heb je een kwaaie jongere van 15 jaar voor je en het andere moment een TBS-patiënt die je eigenlijk wel wil bespringen.
Binnen het vak Psychopathologie worden het delict en de psychische aandoening met elkaar in verband gebracht. Maar alle bovenstaande vakken zijn goed toe te passen bij massamoordenaar Anders Breivik en zijn mate van toerekeningsvatbaarheid tijdens het delict (het huidige punt op het programma). Dit heeft een link met het vak ‘Volwassenen’ omdat het een persoon betreft die uiteindelijk in een gedwongen kader zal worden opgenomen. Het heeft een link met ‘Recht’ omdat het gaat over iemand die 77 mensen heeft vermoord en dus berecht moet worden. En met CAD omdat we binnen het gedwongen kader ook mensen tegen zullen komen die het niet eens zijn met het oordeel dat ze is opgelegd.
Maar zoals je in het begin kon lezen, we zitten nog maar in lesweek drie en hebben we nog een tijdje te gaan.
– Lynn