Introductiebrief voor docenten [geframed]

Format voor een introductiebrief voor docenten voor willekeurig vak, vrij te gebruiken. Mogelijk choquerend voor studenten: prikkelt het onderbuikgevoel of zet aan tot schuddebuiken.  

Lessen zijn oneerlijk  [FRAME 1]
Hallo, welkom allemaal, ik ben jullie nieuwe docent … [vul vak in]. Ik ga iets vervelends met jullie doen. Ik ga jullie beïnvloeden, of je dat nu wilt of niet. Daarvoor ben ik getraind. Ik zit vol met trucjes om bij’jullie ‘aan’ te komen en geniepig te sleutelen aan jullie overtuigingen, houding en vaardigheden. Manipuleren noemen ze dat, van ‘manus’, Latijns voor hand. Ik ga jullie dus ‘behandelen’, kneden als een stuk pottenbakkersklei. Jullie vormen naar mijn eigen ideeën, want ik weet het beterJullie hebben eigenlijk maar één keuze: erin meegaan of je verzetten.  

Maar ik zeg bij voorbaat al, weerstand is zinloos. Want ik heb een machtsmiddel waar jullie niet omheen kunnen: de toets. We hebben een systeem in elkaar gedraaid dat ervoor zorgt dat je wel mee móet doen. Als je namelijk je toetsen niet haalt, dan krijg je geen diploma, geen baan, geen inkomen, kun je geen eten kopen en ga je uiteindelijk dood. Het is dus een kwestie van overleven en daarmee heb ik ongekende macht over jullie. Zodra jullie ook maar met één vinger tegenstand bieden of kritiek hebben op de lessen, zwaai ik met de toets voor jullie ogen, en dan volgen jullie me weer gedwee als schaapjes voor de herdershond. Zo creëer ik mijn eigen zesjescultuur, zodat jullie uiteindelijk met lange tanden het lesvoer dat ik jullie voorschotel naar binnen werken. Jullie doen nét genoeg je best om de toets te halen en met de studiepunten ervandoor te gaan, om mij voor de rest van je leven te vergeten, inclusief alles wat je geleerd hebt. 

Maar, het kan ook anders… 

Lessen zijn geweldig [FRAME 2] 

Hallo, welkom allemaal, ik ben jullie nieuwe docent … [vul vak in]. Ik ga iets vervelends met jullie doen. Ik ga jullie beïnvloeden, of je dat nu wilt of niet. Daarvoor ben ik getraind. Ik zit vol met trucjes om bij jullie ‘aan’ te komen en geniepig te sleutelen aan jullie overtuigingen, houding en vaardigheden. Manipuleren noemen ze dat, van ‘manus’, Latijns voor hand: ik ga jullie dus ‘behandelen’, kneden als een stuk pottenbakkersklei. Jullie vormen naar mijn eigen ideeën, want ik weet het beter. Jullie hebben eigenlijk maar twee keuzes: erin meegaan en je verzetten. 

Graag wil ik dat jullie beide doen, dus erin meegaan én je verzetten. Ja dat kan, en eigenlijk is dat best natuurlijk. Ik hoop dat jullie mij in het begin het voordeel van de twijfel geven en me nét genoeg vertrouwen om met me mee te gaan. Te luisteren of dat wat ik jullie te bieden heb, misschien wel de moeite waard is om je door te (laten) ‘vormen’. We zitten hier uiteindelijk toch voor elkaar: ik heb iets aan rijkdom (kennis, vaardigheden etc.) om met jullie te delen, en jullie kunnen dat benutten om jezelf klaar te stomen voor je toekomstige beroep. En wie weet geef jij het weer aan anderen door! Ik geniet van mijn baan en krijg er voldoening uit om jullie te zien groeien. Hopelijk genieten jullie van het ontwikkelingsproces dat je doormaakt. Win-win.  

Maar er hoort ook verzet bij. Ik weet niet van iedereen waar diegene zit in zijn ontwikkeling. Het kan zijn dat ik iets vertel wat je al lang weet, of beter weet dan ik. Of dat ik het op een manier breng die over je hoofd gaat en niet aankomt. Of zelfs dat ik fouten maak (ik ben ook een mens). Op die momenten verwacht ik weerstand van jullie. En dat je aangeeft wat je dan wél nodig hebt. Zo kan ik jullie ‘behandelen’ op de meest prettige manier. En dat is, zoals altijd, een kwestie van wederzijds vertrouwen en samenwerking. Gaan we dat samen aan? 

De goedbedoelende docent 

Reacties

  1. 27 mei 2021 door Ruud Kroes

    Geweldig en herkenbaar. Ik groei steeds meer richting het tweede frame. Kan me eigenlijk ook niet voorstellend dat er docenten zijn die frame 1 hanteren. Misschien onbewust zou wel kunnen….

  2. 27 mei 2021 door Richard

    Je maakt altijd vanuit de these en de antithese een synthese… we bewegen ons als docenten tussen gedigitaliseerde toetssystemen en persoonlijk mentorschap in. Beide (extremen) zijn nodig, aan ons de uitdaging om alles met een menselijke maat te blijven doen.