Wpl1-pilot en aspirant opleidingsschool Arnhem & de Achterhoek: de eerste vier weken

 

 

HRM-medewerkers , ROC Rijn Ijssel,  helpen wpl1-studenten bij het invullen van de documenten bij de start op 16 november. (foto Jacqueline van der Zee)

 

Sinds een jaar werken de ROC’s RijnIjssel en het Graafschap College aan de vorming van ëén opleidingsschool voor het mbo in de regio’s Arnhem en de Achterhoek, samen met HAN ILS. Een tour de force, ga daar maar tegen aan staan:
– ROC Rijn Ijssel, ruim 13.000 deelnemers, 157 opleidingen verspreid over 23 locaties, en ROC het Graafschap College , ca. 9.000, 17 richtingen en 17 locaties;
– twee ROC’s met verschillende culturen en werkgebieden.
Onder leiding van Ruth Mijnen (Graafschap College), Dirkje Zwama (Rijn Ijssel) en Marja Flipse (HAN ILS) wordt er hard gewerkt aan Samen Opleiden en de Opleidingsschool
Sinds mei is er een nieuwe loot aan de stam bijgekomen: de pilot wpl1, voltijd. Voorheen werden er geen of bijna geen wpl1- en wpl2a-stages, voltijd, aangeboden door beide ROC’s, vanwege de geringe leeftijdsverschillen tussen de mbo- en HAN-studenten.
Sinds mei is en wordt er druk gewerkt aan een gezamenlijk programma wpl1.

Donderdag 16 November was de start voor dertig eerstejaars studenten: twintig ROC Rijn Ijssel en tien ROC Graafschap College. Zowel in Doetinchem als in Arnhem startten de studenten met een gezamenlijke bijeenkomst waarin ze werden geïnfomeerd over de asp. opleidingsschool. de opzet,, het ROC (o.a. door oud-studenten van de HAN) en HRM-zaken. Daarna was er een gezamenlijke lunch met werkplekbegeleiders, schoolopleiders, instituutsopleiders en projectleiders. Vervolgens maakten ze kennis met werkplekken en teams op de diverse clusters of afdelingen.


Lessen toegepaste onderwijskunde op locatie, ROC het Graafschap College (foto Ruth Mijnen)

De lessen onderwijskunde in Doetinchem worden verzorgd door Gerald Steverink, IO GC, en in Arnhem door Jacques de Goede, IO RIJ, samen met de schoolopleiders.
Er wordt zoveel mogelijk gestreefd naar de integratie van onderwijskunde in het werkplekleren op de ROC’s o.a. door middel van leeractiviteiten die gekoppeld zijn aan de lessen onderwijskunde.
Terugkijkend op de afgelopen vier weken zijn de ervaringen over het algemeen positief. De studenten zijn, plezierig verrast over het mbo, , de mbo-studenten, de mogelijkhedenvan en faciliteiten binnen een ROC. Daarnaast geven ze aan dat er een herkenbaarheid is van onderwijskunde tijdens het werkplekleren.
Ook de opleiders en begeleiders zijn positief over de pilot, zowel over onderwijskunde met directe toepassing als over de wpl1-studenten.

Een mooie bijvangst is dat op deze manier 30 enthousiaste mbo-ambassadeurs in het 1e jaar vande lerarenopleidingen zijn en dat er meer personeelsleden van het mbo in aanraking zijn gekomen met het fenomeen opleidingsschool.

Al met al een positieve start, wat naar meer doet smaken.

Zie ook http://opleidingsschoolarnhemachterhoek.nl/