Werkconferentie ‘Samenwerken, leren en innoveren’: enkele reacties van deelnemers
Op 7 juni hebben de zeven Gelderse mbo’s en de Faculteit Educatie tijdens een werkconferentie ontwikkelingen besproken en good practices gedeeld. Er waren bijna 200 aanwezigen uit de regio: werkplekbegeleiders, school- en instituutsopleiders, docenten, opleidingscoördinatoren, managers, HRM/HRD adviseurs en leden van Colleges van Bestuur.
Een inspirerende bijeenkomst!
Enkele reacties van deelnemers op de deel-leersessies:
Deel-leersessie ‘De mbo-docent in een team’
Reactie Tineke Mouthaan, schoolopleider ROC Nijmegen
Over snelheid en verbeelding gesproken…
Ik werd aangenaam verrast door het bericht, dat mijn oud-LIO inmiddels al enkele jaren werkzaam op het Rijn IJssel College, graag zijn team wil inspireren met de methode LeerKRACHT. Samen met zijn schoolopleider is hij aan de slag gegaan en wordt de methode in enkele teams geïntroduceerd . Wij (ROC-Nijmegen) gaan dit ook in enkele teams inzetten en we hebben afgesproken dat we elkaar op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Yes!
De sessie had als prachtige afsluiter een indrukwekkende virtuele presentatie van de bouw van een dierenpension in opdracht van de gemeente. Gemaakt door de studenten van een enthousiaste zij-instromer in overleg met architecten. Hoe contextrijk kun je je onderwijs vormgeven!
Deel-leersessie ‘Docent professionalisering leren = werken = leren’
Reactie José van Wely, beleidsadviseur OidS/schoolopleider ROC A12
Met de woorden ‘Niet langer zien we elkaar als concurrenten’ startte de dagvoorzitter zijn inleiding. En ook in de presentaties die volgden en de leer- en deelsessie waren gelijksoortige geluiden te horen zoals; elkaar zien als collega’s, van elkaar leren, feedback krijgen en geven, samenwerken, het team als Professionele LeerGemeenschap en informeel leren.
Kees van Kooten op YouTube, geweldig om nog eens terug te zien; druk in de weer op het strand om de golven in toom te houden. Net mensen die golven? High trust i.p.v. controle lijkt vooralsnog beter te werken.
Deel-leersessie ‘Het mbo in de afstudeerrichtingen van HAN ILS’
Reactie Frank Derks, projectleider VSLS HAN ILS
In deze deel-leersessie zijn we op zoek gegaan naar een professionaliseringslijn voor de slb ‘er in het mbo. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat een startbekwame docent ook een startbekwame slb’er is. Wat leren we studenten bij HAN ILS over deze rol, wat doen we tijdens de inductie en wat in de professionalisering na de inductie? De opbrengst was dat we met elkaar constateerden dat we verder moeten op de ingeslagen weg: samen –opleidingen en werkveld- zoeken naar wegen om mooi onderwijs te maken.
Deel-leersessie ‘De mbo-docent in een team’
Reactie Ruth Mijnen, schoolopleider en projectleider VSLS Graafschap College
Docenten van Rijn IJssel en het Graafschap College lieten nieuwe ontwikkelingen zien en stonden stil bij de rol van de docent in deze ontwikkelingen. Wat wordt van een docent verwacht, hoe anticipeert een docent hierop? Goed om zo van elkaar te leren en ervaringen te delen. De dagelijkse praktijk van de MBO docent van de verschillende ROC’s werd zichtbaar gemaakt, de verschillende werelden kwamen zo dichter bij elkaar.
Deel- leersessie ’Docent professionalisering leren = werken = leren’
Reactie Martine van Aalderen, docent HAN ILS
Mendy Belgers (ROC Nijmegen) en Josje Heynen (HAN ILS) namen ons mee in de wereld van de professionele leergemeenschap en de leerwerkateliers. Hun traject: eerst de basis van de organisatie op orde (bevoegd en bekwaam) en dan de beroepsspecifieke professionalisering met hulp van een HRD-coach.
Inspirerend om te horen hoe je met elkaar een leven lang leren vorm geeft. En… het heeft me een nieuw contact opgeleverd bij Helicon.
Deel-leersessie ‘Vakgerichte professionalisering. Docenten in de lead bij professionaliseren’
Reactie Gerald Steverink, instituutsopleider Graafschap College
De collega’s van Helicon gaven een mooie inkijk in de wijze waarop docenten professionaliseren. Uitgangspunt is dat docenten vanuit hun expertise en enthousiasme voor het vakgebied professionaliseringsbijeenkomsten organiseren voor vakcollega’s van eigen en andere ROC’s. Een tweede uitgangspunt is dat de professionalisering niet is opgelegd. Docenten kiezen hier zelf voor en doen het ook grotendeels in eigen tijd. Het werd in de deel-leersessie duidelijk dat deelnemende docenten enthousiast zijn over deze aanpak “het smaakt naar meer”.
Deel-leersessie ‘Het mbo in de vakken van het ILS’
Reactie Rob Verheijen, docent HAN ILS
Al enige tijd zijn opleidingen binnen HAN ILS bezig om zich voor te bereiden op de afstudeerrichtingen. Er wordt onderwijs ontwikkeld binnen de vakgroepen, maar dit kan ook worden ontwikkeld in samenwerking met ROC ‘s. De vakgroepen Duits, natuur- en scheikunde en geschiedenis hebben hun bevindingen met betrekking tot het samen ontwikkelen van onderwijs gepresenteerd. Na iedere presentatie zijn er goede en kritische vragen gesteld door de aanwezige afgevaardigden van de verschillende ROC ‘s. Deze opmerkingen worden gebruikt om het onderwijs verder te ontwikkelen en aan te scherpen. Het is dus niet alleen samen ontwikkelen, maar ook de input van buiten krijgen die de samenwerking zo waardevol maakt en die het gevoel van wij/zij steeds meer ombuigt tot samen.
Deel-leersessie ‘Beroepsgerichte didactiek’
Reactie Marja Flipse, projectleider project Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen
In de deelleersessie Beroepsgerichte didactiek kwamen drie ontwerpmodellen aan bod. Het HILL model van Filip Dochy, het Boundary Crossing model van Bakker & Akkerman en het Duitse model voor beroepsonderwijs. Al deze modellen zijn erop gericht om de transfer tussen leren op school en het werkveld te verbinden en te versterken.
Informatie over het model van Dochy is te vinden op www.kwaliteitvanonderwijs.nl.
Over het Boundary crossing model is meer te lezen op www.researchgate.net.
Voor het Duitse model verwijzen wij de lezer naar Loek Nieuwenhuis (lector Beroepsgerichte Didactiek Faculteit Educatie).