Vakdidactisch begeleiden in the spotlight
Gister stond de tweede bijeenkomst voor school- en instituutsopleiders van ILS HAN en RDA van dit schooljaar in het teken van vakdidactisch begeleiden. Concrete aanleiding: een schoolopleider en vakdidacticus die samen tot de conclusie komen dat de vakdidactische begeleiding aan kracht kan winnen.
De vakdidactische inventarisatie (per vakgroep) van Marloes Janssen en Jaimy Blaney Davidson is gepresenteerd; welke handboeken, uitgangspunten en begeleidingswensen zijn er bij de vakgroepen van ILS HAN? Welke vakdidactische vragen stelt een werkplekbegeleider en/of opleider idealiter in de stagepraktijk aan studenten? De RDA presenteerde een infographic met een (vak)didactisch overzicht per opleiding.
Vervolgens gingen collega’s in groepen (M&M, MVT, exact en ROC) in gesprek over de volgende vragen:
1.Wat vind je van de inventarisatie?
2.Welke gedachten en vragen roept het op?
3.Wat hebben wpb nodig om vakdidactisch te begeleiden en beoordelen?
4.Welke rol kunnen so en io spelen ten aanzien van de vakdidactische begeleiding en beoordeling?
5.…
Een paar quotes uit de pitches met highlights die groepen vervolgens benoemden:
- Hoe kunnen instituut en werkplekken vakdidactisch optimaal samenwerken?
- Hoe brengen we vakdidactiek op het netvlies van wpb?
- Hoe kan de ‘onbewuste bekwaamheid’ van wpb wakker worden geschud?
- Hoe borg je de vakdidactische begeleidingskwaliteit in de praktijk?
- Vakdidactisch contactpersoon per opleiding zou fijn zijn
Alle quotes/opmerkingen worden bij HAN ILS ter overweging meegenomen bij het formuleren van een nieuwe visie op werkplekleren.