Students as partners in de praktijk voorbereidingen komst Dijsselbloem
Minister Dijsselbloem komt op bezoek maandag 31 oktober.
Het is nog maar recentelijk bekend dat hij zal komen. Geweldig voor onze lerarenopleiding economie, de faculteit educatie en de FEM dat minister en voorzitter van de Eurogroep, Jeroen Dijsselbloem een bezoek aan de HAN regio Nijmegen brengt.
Om je een kijkje te geven wat er voor onze lerarenopleiding komt kijken aan organisatorische en inhoudelijke voorbereiding, voorafgaande aan de komst van Jeroen Dijsselbloem schrijf ik deze blog/vlog.
De voorbereidingen die we treffen doen een appèl op alles wat te maken heeft met ondernemerschap in onderwijsland; het vergt organisatietalent, netwerken, lef, creativiteit en daadkracht. Wat willen we Dijsselbloem vragen en wat willen we hem laten zien? Dat studenten en docenten, communicatieadviseurs, catering, conciërges, roostermakers hierin als partners samenwerken en soms ook stappen uit hun eigen “comfortzone” is evident en voor alle partijen super leerzaam en een geweldige uitdaging.
Een aantal studenten hebben filmpjes gemaakt en padlets uitgezet in hun klaslokaal om te komen tot prikkelende stellingen en vragen. Een padlet is een soort van digitaal prikbord en ideaal om vragen te verzamelen en te communiceren met iedereen.
Derde jaars student Luc Reefs heeft met zijn begeleider van stage Wouter den Teuling (opleidingsschool Raaylandcollege te Venlo) een padlet gemaakt met vragen van de leerlingen van VWO 3 en VWO 4 uit zijn klas. Neem hier maar een kijkje:
Vwo3 https://padlet.com/lucreefs14/vd0h48cardv0
Vwo4 https://padlet.com/lucreefs14/4btf8ricsjta
Onze derde jaars student Pien Bouwmans heeft een vraag voorbereid met behulp van een een filmpje dat ze gemaakt heeft van twee leerlingen van haar vmbo-klas op het Dendron College (Helmond).
Student Yona Lammers van de vakgroep Nederlands gaat een stukje schrijven voor het blad “studiaal”. Een vraag heeft ze voorbereid aan de hand van een actueel krantenartikel rondom het thema studiefinanciëring. De stelling die ze Dijsselbloem voor wil leggen is de volgende “Door afschaffing van de basisbeurs zal er een tweedeling ontstaan in de maatschappij”. Maar het blijft natuurlijk niet bij een stelling. De aansluitende vraag heeft ze ook voorbereid:
‘De basisbeurs is afgeschaft met de belofte dat het geld dat daarmee bespaard wordt in het onderwijs gestoken zou worden. Ik heb nog geen veranderingen gezien, is dat de bedoeling? Waar of wanneer gaan wij dit geld terug zien in het onderwijs?’
We hebben als instructie reeds vernomen dat we moetenopletten dat we tijdens de komst van Dijsselbloem alleen vragen mogen stellen die vallen onder zijn portefeuille. Zolang het gaat over zijn penningmeesterschap rondom Overheidsfinanciën en Europa, kleuren we binnen de lijntjes.
Studenten hebben samen met hun docente Rianne, John en Astrid gebrainstormd over het thema “overheidsfinanciën”. Om een beeld te krijgen van hoe het er aan toe gaat tijdens de economieles zijn er filmpjes gemaakt hoe onze studenten binnen komen en aan de slag gaan met “conceptmapping“. Voor het onderdeel Europa heeft collega Jolanda Suijker die momenteel op de Filipijnen verblijft een filmpje aangedragen waarin ze kort uitlegt welke discussie er momenteel leeft over de EURO aangezwengeld door Stiglitz. Dat filmpje hebben we vervolgens weer bewerkt in de camtasia studio zodat het didactisch goed in elkaar zit. Wil je meer weten over de voorbereidingen van dit thema, kijk dan op deze padlet.
Om Dijsselbloem leuke en kritische vragen voor te leggen hebben studenten vragen en stellingen voorbereid. Tweede jaars student Remco van Eck heeft deze stellingen voorbereid in Kahoot. Om er een spetterend gastcollege van te maken zetten we dus veel (gratis) apps in om ons onderwijs nog interactiever en beeldender te maken. Wil je een idee krijgen van de stellingen die we Dijsselbloem en het publiek aanstaande maandag voor willen leggen, vul dan de POLL in die aangemaakt is in “google formulieren“.
Astrid Van Dael
Docentopleider, senior studieloopbaanbegeleider
Faculteit Educatie
Instituut Leraar en School (ILS)
Tweede graads lerarenopleiding economie