We bieden een inspirerende opening door Carlos van Kan, senior onderzoeker bij de HAN. Daarna zijn er twee workshoprondes en volgt de gelegenheid tot dialoog en netwerken tijdens een informele afsluiting met een hapje eten. De middag is bedoeld voor alle startende leraren: tot 5 jaar werkervaring in het PO, SO, VO en MBO. Ook lio-studenten zijn welkom.
Wanneer en waar?
Woensdag 9 november 2016 op de HAN te Arnhem, locatie Ruitenberglaan 31:
14.30u inloop met koffie/thee
15.00u-15.30u opening met keynote-lezing van Carlos van Kan
15.45u-16.45u workshopronde 1
17.00u-18.00u workshopronde 2
18.00u-19.00u dialoog, netwerken, hapje eten
Naast onderstaande workshopleiders zijn er ook mensen aanwezig van CNV Onderwijs en Arbeidsmarktplatform PO die vragen kunnen beantwoorden omtrent jouw loopbaan en iemand van het College van Toetsen en Examens die jou tips kan geven over het hebben van een examenklas. Daarnaast is ook de Inspectie van het Onderwijs aanwezig met een workshop.
Workshops
1. Master Track: word merkwaardig!
Geschikt voor alle sectoren, door Anouk Liebrand
Buitengewoon, fenomenaal, gedenkwaardig, opmerkelijk en soms even tegen de stroom in. Waardevolle sporen nalaten voor je leerlingen, dat wil jij toch ook? Dan is dit jouw uur. Hou jezelf even ondersteboven. Kijk of er nog meer in zit. Ga op zoek naar jouw eigen merk als startende leraar. Je leerlingen kijken immers met jouw ogen naar de wereld, dus wat wil jij ze laten zien? Anouk Liebrand vindt dat alle leerlingen in jouw klas een kampioen verdienen. Haar verhaal gaat over fans en supporters en over hoe ze er zo ontzettend toe doen. In haar bagage zitten de beste sprekers van de wereld en treffende muziek. Je maakt je eigen verhaal op en bouwt aan merkwaardig meesterschap. Ga naar het hart van je werk als je durft! (ps: niet voor watjes!)
2. De leraar in z’n recht
Geschikt voor alle sectoren, door Melanie de Zeeuw, CNV Onderwijs
Nadat je bent afgestudeerd ben je (direct) aan de slag gegaan! Je bent volop bezig om het beroep van leraar je helemaal eigen te maken. Maar weet je dat je naast leraar ook werknemer bent? Hoe zit het precies met jouw contract, werktijdfactor en normjaartaak? Je krijgt voorlichting over de rechten en plichten als werknemer. Natuurlijk mag je tijdens de voorlichting al je vragen stellen die te maken hebben met arbeidsvoorwaarden en het werknemerschap!
3. Jouw professionele ruimte
Geschikt voor alle sectoren, door Harmen Schaap, Radboud Docenten Academie
In deze bijeenkomst staat je positie als starter binnen een school centraal. Niet je formele positie, maar juist informeel. We staan stil bij de professionele ruimte die je ervaart, zowel binnen je eigen klassen als binnen de school zelf. De vraag die centraal staat is: ervaar jij professionele ruimte om de docent te worden die je wilt zijn? Tijdens de bijeenkomst worden recente inzichten besproken en worden praktische tips uitgewisseld.
4. Help, de inspectie komt op school!
Geschikt voor alle sectoren, door Rikky Dekkers, Inspectie van het Onderwijs
In deze workshop wordt duidelijk wat een inspectiebezoek inhoudt, waar een inspecteur naar kijkt in de les, in de school. Welke bijdrage kun je als docent leveren op zo’n dag? We gaan in gesprek over het waarom en hoe van de inspectie van het onderwijs.
5. Van startbekwaam naar basisbekwaam: hoe dan?
Geschikt voor VO, door Marcel Janssen en Ronald Bertram, Alliantie Voortgezet Onderwijs Nijmegen
Vol enthousiasme begin aan je baan. Maar……
Word je daarbij wel begeleid?
Kun jij je met de visie en de waarden en/of doelen van de school verenigen?
Weet je wat jouw sterke punten zijn en bied jouw portfolio houvast voor de toekomst?
Wat doet de werkgever in de begeleiding? Wat kun jezelf?
Hoe lang duurt zo’n traject en wat zijn de formele momenten?
Wie kijkt er naar je bekwaamheid en wat doe je met de feedback?
Welke verwachtingen heb jij over jezelf om jezelf bekwaam te noemen en welke verwachtingen hebben de school, de leidinggevende en je collega’s bij bekwaam zijn?
Allemaal vragen waar we in deze workshop gezamenlijk een antwoord op geven.
6. Organiseer een goede start!
Geschikt voor PO/SO, door Marijke Bouwhuis en Derk Jan Nijman, HAN Pabo
Een goede start heb je voor een groot deel in je eigen hand. Hoe zorg jij ervoor dat jouw start als leraar een succes wordt? Wat zijn de mogelijkheden om op je eigen wijze door te groeien naar basisbekwaam? Wat mag je verwachten van de betrokkenen om je heen? In deze workshop gaan we kort in op problemen waar starters tegenaan lopen. Vervolgens komen we tot de invulling van je eigen trajectplan ‘van startbekwaam naar basisbekwaam!’
7. Contact met ouders
Geschikt voor alle sectoren, door Dorien König, Groene Golf (AOb)
Ouders van leerlingen kunnen een grote uitdaging zijn, veeleisend en kritisch of juist ontkennend of beschuldigend. Toch valt het best mee, als je gedrag van ouders maar herkent. In de workshop leer je verschillende soorten ‘lastig’ gedrag herkennen en op een juiste manier reageren. Ook leer je reacties bij jezelf herkennen en ombuigen tijdens moeilijke oudergesprekken.
8. Werk aan je professionalisering samen met een buddy
Geschikt voor PO/SO, door Tiny Rompen, Arbeidsmarktplatform PO
Als invalkracht werk je vaak voor meerdere schoolbesturen. Hierdoor is het niet altijd duidelijk bij wie je als invaller terecht kan met vragen over je eigen professionalisering, zoals feedback op de aanpak in de les, of praktische informatie over het gebruik van een methodiek. Een ‘buddy’, iemand die al langer in het po werkzaam is, kan hierbij helpen. In deze interactieve workshop onderzoeken we de mogelijkheden om de juiste buddy te vinden en samen met de buddy te werken aan je eigen professionalisering.
9. Ga voor Passie en Professionaliteit!
Geschikt voor alle sectoren, door Femke Cools, LerarenKamer
Door middel van een reflectie op mijn eigen waarden, overtuigingen en drijfveren als leraar, hoop ik jou te inspireren je bewust te worden van die van jou. Waarom ben je leraar geworden? Hoe sta jij in je vak? Wat zijn je huidige drijfveren? Wat zijn je talenten? Wanneer voel jij passie? Hoe werk je aan je professionele ontwikkeling? Wat betekent deze ontwikkeling voor jou en je lespraktijk?
Vragen?
Voor vragen kun je mailen naar lerarenkamer@onderwijscooperatie.nl.