Stage op het MBO….”Diversiteit aan taken”
Het ROC Nijmegen en HAN ILS zijn samen een aspirant opleidingsschool. Dit houdt in dat we in gezamenlijkheid aankomende docenten gaan begeleiden, opleiden en beoordelen. Hiervoor is subsidie ontvangen en het doel is om over anderhalf jaar de accreditatie voor opleidingsschool te verkrijgen.
Edo Vreeman, 21 jaar, is stagiaire van de HAN ILS en gestart op de aspirant Opleidingsschool. Hij loopt zijn WPL2B-stage bij de opleiding Juridisch Administratieve Beroepen, een niveau 4 opleiding op ROC Nijmegen, en vertelt over zijn ervaringen met het mbo-docentschap:
“Toen ik mijzelf voorstelde en dus ook mijn leeftijd noemde, was een van de leerlingen zo vrij om meteen iedereen aan te wijzen die ouder was dan ik. Het mooie aan het lesgeven aan studenten van je eigen leeftijd, vind ik dat je soms kunt meepraten over dingen die de oudere generatie niet mee krijgt. Je kunt in je lessen creatief gebruik maken van onderwerpen die nu ‘in’ zijn.
Het klassenmanagement is anders dan op het voortgezet onderwijs. In plaats van puberale ongemotiveerde leerlingen, heb je nu leerlingen die meer gemotiveerd zijn en serieus aan het werk gaan (meestal), omdat ze beroepsgericht bezig zijn. Hierdoor hebben ze het gevoel dat wat ze doen nuttig is. Dreigen met strafwerk heb ik deze hele stage nog niet gedaan, dit is voor mij haast een absurd idee op het mbo. Leerlingen zijn gemakkelijk te corrigeren door ze aan te spreken op hun beroepshouding. Als je studenten volwassen behandelt, zullen ze zich ook zo gedragen.
De opleiding Juridisch is een zeer theoretische opleiding en het is een niveau 4 opleiding. Dit zorgt ervoor dat je soms best moeilijke dingen met ze kunt doen. Dit kan veel voldoening geven voor studenten van de HAN die graag meer willen dan een hele les voorbereiden over much/many.
Naast het klassikaal lesgeven staat het mbo erom bekend dat docenten veel meer taken hebben om het lesgeven heen. Zo zijn de docenten hier niet alleen docent maar ook bijvoorbeeld: mentor, stagebegeleider, leerlingbegeleider, onderwijsregisseur, vertrouwenspersoon, etc. Daarnaast zijn er projecten die in goede banen moeten worden geleid. Deze taken neemt een docententeam ook op zich.
Het leukste op het ROC is voor mij de sfeer. Het team is gezellig, er wordt veel gelachen en de collega’s gaan met plezier naar hun werk. De leerlingen zijn altijd in voor een grapje en af en toe ouwehoeren wordt erg gewaardeerd! “