Uitzonderingen op de ‘Studiewijzer Onderzoek’ studiejaar 2017-2018

Uitzonderingen op de ‘Studiewijzer Onderzoek’ studiejaar 2017-2018 in de begeleiding en beoordeling van het onderzoek voor de eindfase In studiejaar 2017/2018 wordt middels pilots bekeken hoe het onderzoek in de eindfase het beste georganiseerd, begeleid en beoordeeld kan worden. Door deze ontwikkeling zie je verschillen ontstaan tussen opleidingen die zichtbaar worden in de begeleiding en beoordeling van het onderzoek van […]

Educatie Collegetour: Meester Bart

Bart Ongering schrijft als ‘Meester Bart’ columns over wat hij meemaakt als leraar in de Bijlmer. Studenten van de lerarenopleidingen van de HAN vragen hem in deze Educatie Collegetour over zijn ervaringen. Bekijk het complete (avond)programma Nu Bart Ongering ‘Meester Bart’ 9 jaar lesgeeft aan VMBO-leerlingen op de Open Scholengemeenschap Bijlmer, is hij langzamerhand de leraar aan het worden die […]

Gelijke kansen | Nationale Onderwijsweek 2017

Nijmegen is dé place to be tijdens de Nationale Onderwijsweek 2017, die in de eerste week van oktober plaatsvindt. Verschillende (onderwijs)partijen in de stad, waaronder de HAN, hebben gezamenlijk een gevarieerd festivalprogramma samengesteld, gevuld met inspirerende activiteiten voor leerlingen, studenten, docenten, ouders en bestuurders. Het thema van de week is Gelijke kansen. Het programma is te vinden op www.nationaleonderwijsweek.nl. Op […]

Directie HAN ILS ontvangt ‘Leerroutekaart’

Op 14 september heeft Sofie Eisenburger van de Academische Opleidingsschool Alliantie VO & Notre Dame de Leerroutekaart aangeboden aan Aly Smelt, directeur van HAN ILS. De uitreiking vond plaats tijdens het overleg van het Platform Samen Opleiden: het overleg van alle projectleiders van de (aspirant) opleidingsscholen en lerarenopleidingen. De uitreiking is een primeur: het is de eerste keer dat een […]

Marc van Berkel promoveert op onderzoek naar de Holocaust in geschiedenisboeken

Nederlandse geschiedenisschoolboeken kennen ernstige hiaten: nieuwe wetenschappelijke inzichten sijpelen maar moeizaam door naar de Nederlandse schoolboeken. Voor veel docenten geschiedenis in het vo en mbo is het zoeken: hoe om te gaan met gevoelige en beladen thema’s in de klas, zoals de Holocaust? Het promotie-onderzoek van Marc van Berkel legt een zorgelijk feit bloot. Marc van Berkel geeft les aan […]