Burgerschapskunde, Bildung, Medezeggenschap

Dit essay over Burgerschapskunde, Bildung en de rol van Medezeggenschap hierbij is geschreven n.a.v. mijn afscheid bij de HAN. Ik heb daar vanaf 1979 gewerkt in allerlei rollen, docent, coördinator, voorzitter MR en Faculteitsraad. Als die ervaring brengt mij tot een visie hoe Bildung, projectonderwijs, leren van democratische waarden, ook in het beroepsonderwijs kan worden geïntegreerd. De rol van de medezeggenschap kan versterkt worden door duidelijker aan te geven welke "Bildungsthema's" in een beroepsopleiding van belang zijn. Daarmee kan de opleidingscommissie en de faculteitsraad aangeven hoe relevante actuele thema's in het onderwijs een plaats krijgen. Theo de Wit

Vreemde taal

Op 26 februari jl. verwelkomden wij de cursisten van het eerste Nijmeegse Taal- en Schakeljaar (TSJ) in het I/O-gebouw! Dit is de derde keer dat het TSJ van start gaat; de eerste twee jaren vonden plaats in Arnhem. Manja Mekking, hoofd van het HAN-Talencentrum, sprak de deelnemers toe met het treffende gedicht Vreemde taal van Mary Heylema, dat hieronder te […]

Aftrap landelijke HAN-minor Omgevingsgericht ProjectOnderwijs op het Emelwerda College, Emmeloord

Voorbereiding op het vak docent in de nabije toekomst Maandag 5 februari 2018 is de HAN-minor Omgevingsgericht ProjectOnderwijs feestelijk van start gegaan met een bijeenkomst op het Emelwerda College, technasium en Bèta Challenge school in Emmeloord. Directeur Marga Sijboom-Hassing opende de middag. Leerlingen afkomstig van het Emelwerda College en het Johannes Fontanus College in Barneveld verzorgden diverse presentaties. Zij volgen […]

Stuurkracht en leiderschap van leraren vergroten

Vanaf 1 september 2017 staat lector dr. Helma Oolbekkink aan het roer bij het nieuwe Lectoraat Naar een Meervoudige Professionaliteit van Leraren. In dit HAN-lectoraat draait alles om de ‘stuurkracht’ van leraren: wat drijft hen in hun beroep en wat sterkt hun leiderschap? De kersverse lector breekt in dit artikel een lans voor de leraar van nu en die van […]

Afstudeerrichtingen: keuze van toekomstige vierdejaarsstudenten

De bacheloropleidingen van HAN ILS gericht op het beroep van leraar kennen twee afstudeerrichtingen: algemeen vormend onderwijs en beroepsonderwijs. De afstudeerrichting algemeen vormend onderwijs betreft onderbouw van havo en vwo en de afstudeerrichting beroepsonderwijs betreft het vmbo én het mbo. In het keuzeproces voor studenten voor een afstudeerrichting is afgelopen jaren de volgende procedure gebruikt. In iedere opleiding wordt door slb-ers […]