Studenten lerarenopleiding gebaat bij kennis en ervaring uit bedrijfsstages

Vaak gaan toekomstige docenten regelrecht van middelbare school en lerarenopleiding naar een docentenbaan bij een school. Ze hebben hierdoor weinig kennis van de mogelijkheden in het bedrijfsleven, terwijl ze (vaak ongemerkt) richting geven aan de loopbaan van hun leerlingen. De tweedegraads lerarenopleidingen Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen zijn daarom gestart met bedrijfsstages voor de […]

leerwerkplan VT en DT

Beste schoolbegeleiders, werkplekbegeleiders, instituutsopleiders en collega’s,   Hierbij ontvangen jullie in de bijlage informatie over hoe het leerwerkplan er in de voltijd jaar en deeltijd vier uit ziet. Ook staat procedureel beschreven hoe we de samenwerking tussen instituut en werkplekbegeleiders vormgeven. Er is ten opzichte van vorig jaar niets veranderd in het ‘hoe’ en ‘wat’ van het leerwerkplan. leerwerkplan-vt-2016-2017 en leerwerkplan-dt-2016-2017  Vorig jaar was er met deze […]

Kees Boele: “Maak docent echt verantwoordelijk”

Docenten in het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs moeten veel radicaler verantwoordelijk zijn voor kwaliteit, ontwikkeling en resultaten van hun vak. Minder controle en managementrapportages en meer ruimte om het vak vorm te geven én verantwoording af te leggen over concrete resultaten. ‘Dáár moeten we in het onderwijs op sturen’, stelt HAN bestuursvoorzitter Kees Boele tijdens het debat ‘Passie voor […]

Arentheem College ontvangt keurmerk Samenwerkingsschool

  Arentheem College ontvangt keurmerk voor begeleiding docenten in opleiding Het Arentheem College in Arnhem heeft donderdag het keurmerk Samenwerkingsschool uitgereikt gekregen. Dat heeft de school te danken aan de uitstekende begeleiding die docenten in opleiding er krijgen. Aly Smelt, directievoorzitter van het Instituut Leraar en School (ILS) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, reikte het keurmerk donderdag 22 September […]

‘Omslag’ organisatieontwikkelproces HAN ILS

In het afgelopen studiejaar is met internen en externen uit het regionale onderwijsveld het strategisch plan 2016-2020 ontwikkeld. Het strategisch plan heeft de titel ‘Samen versterken we de kracht van leren en inspireren’. In het strategisch plan zijn de ambities voor de komende jaren verwoord. Er staan drie hoofdthema’s centraal: Onderwijs en Onderzoek, Samen werken  in een kwaliteitscultuur’ en ‘Ondersteunende processen’. […]