Opbrengsten VSLS projecten
De projecten rondom ‘Versterking Samenwerking Lerarenopleidingen en Scholen’ (VSLS) komen in de afrondende fase….
Welke VSLS-projecten kennen we?
HAN ILS participeert in 7 VSLS-projecten. We hebben 2 VSLS-projecten in het mbo: één project met ROC-Nijmegen en één project met ROC Rijn IJssel én Graafschap College. In het vo kennen we 5 VSLS-projecten: met iedere academische opleidingsschool werken we samen aan VSLS (AOS Alliantie & Notre Dame, AOS Noordoost Brabant, AOS Oost Nederland, AOS Passie voor Leren en AOS Quadraam.
In de komende weken staan enkele conferenties gepland waarin met name aandacht is voor een aantal producten die ontwikkeld zijn. In de komende weken staan verschillende uitnodigingen voor deze afsluitende bijeenkomsten. Naast deze producten hebben we in de afgelopen projectperiode ook beter met elkaar leren samenwerken. Met de projectleiders van de VSLS-projecten hebben we deze verworvenheden benoemd. En het idee is dat in de verantwoordingsverslagen van alle projecten onderstaande wordt opgenomen. Ik ben er erg trots op dat we dit samen met onze partners hebben weten te bereiken.
In de komende weken staan enkele conferenties gepland waarin met name aandacht is voor een aantal producten die ontwikkeld zijn. In de komende weken staan verschillende uitnodigingen voor deze afsluitende bijeenkomsten. Naast deze producten hebben we in de afgelopen projectperiode ook beter met elkaar leren samenwerken. Met de projectleiders van de VSLS-projecten hebben we deze verworvenheden benoemd. En het idee is dat in de verantwoordingsverslagen van alle projecten onderstaande wordt opgenomen. Ik ben er erg trots op dat we dit samen met onze partners hebben weten te bereiken.
Opbrengsten VSLS-project
De volgende punten komen als gezamenlijke bevindingen in ieder verantwoordingsverslag terug:
Het VSLS-project heeft het innovatief vermogen (ten behoeve van het onderwijs) vergroot doordat er is samengewerkt op vastgestelde thema’s, wat leidde tot
een gezamenlijke focus en urgentie;
– Gewerkt is vanuit een multidisciplinaire aanpak
– Gewerkt is in variabele doelgroepen (studenten, starters, docenten, opleiders, experts).
Het VSLS-project heeft het innovatief vermogen (ten behoeve van het onderwijs) vergroot doordat er is samengewerkt op vastgestelde thema’s, wat leidde tot
een gezamenlijke focus en urgentie;
– Gewerkt is vanuit een multidisciplinaire aanpak
– Gewerkt is in variabele doelgroepen (studenten, starters, docenten, opleiders, experts).
– Door het VSLS-project heeft het AOS-netwerk behalve op strategisch en tactisch niveau vooral ook op operationeel niveau gefungeerd: veel uitvoerders waren betrokken.
– VSLS heeft geleid tot inter-institutionele ontwikkelingen;
– VSLS heeft actief bijgedragen aan het besef van de doorlopende lijn van de initiële naar de inductie- en de professionele fase.
– Gaandeweg het VSLS-project is er gelijkwaardigheid tussen de verschillende deelnemers ontstaan, wat leidde tot gezamenlijk professionaliseren.
– Het VSLS-project maakt het mogelijk voor leren en professionaliseren goede omstandigheden te creëren in tijd en overige facilitering.
– VSLS heeft geleid tot inter-institutionele ontwikkelingen;
– VSLS heeft actief bijgedragen aan het besef van de doorlopende lijn van de initiële naar de inductie- en de professionele fase.
– Gaandeweg het VSLS-project is er gelijkwaardigheid tussen de verschillende deelnemers ontstaan, wat leidde tot gezamenlijk professionaliseren.
– Het VSLS-project maakt het mogelijk voor leren en professionaliseren goede omstandigheden te creëren in tijd en overige facilitering.
Het vervolg van het project:
De werkwijze die is eigen gemaakt tijdens het VSLS-project blijft gehanteerd worden, de thema’s zullen worden aangepast aan de behoeften van het eigen samenwerkingsverband.
Op basis van de tot stand gekomen producten en de verworven kennis en ervaring wordt het mogelijk verder in te spelen op de ontwikkeling van de initiële, de inductie en ervaren fase als basis voor de persoonlijke professionele ontwikkeling.
Producten en verworven kennis en ervaring uit het VSLS-project kunnen betrokken worden in professionaliseringsactiviteiten die eventueel kunnen worden aangemeld voor het lerarenregister.
Het blijft noodzakelijk om fysieke contactmogelijkheden te stimuleren en te faciliteren. Het helpt als bijeenkomsten gekoppeld worden aan een concreet doel om opbrengsten en/ of resultaten te genereren.
De werkwijze die is eigen gemaakt tijdens het VSLS-project blijft gehanteerd worden, de thema’s zullen worden aangepast aan de behoeften van het eigen samenwerkingsverband.
Op basis van de tot stand gekomen producten en de verworven kennis en ervaring wordt het mogelijk verder in te spelen op de ontwikkeling van de initiële, de inductie en ervaren fase als basis voor de persoonlijke professionele ontwikkeling.
Producten en verworven kennis en ervaring uit het VSLS-project kunnen betrokken worden in professionaliseringsactiviteiten die eventueel kunnen worden aangemeld voor het lerarenregister.
Het blijft noodzakelijk om fysieke contactmogelijkheden te stimuleren en te faciliteren. Het helpt als bijeenkomsten gekoppeld worden aan een concreet doel om opbrengsten en/ of resultaten te genereren.
Dank
Alhoewel de projecten niet altijd van een leien dakje zijn gegaan, vind ik dat we trots mogen zijn op de behaalde resultaten. Er is hard gewerkt in de verschillende projecten en van meer collega’s hoor ik dat ze in de toekomst graag werkzaamheden met collega’s in het werkveld willen blijven uitvoeren.
Aan iedereen die heeft meegewerkt: HARTELIJK DANK.
Alhoewel de projecten niet altijd van een leien dakje zijn gegaan, vind ik dat we trots mogen zijn op de behaalde resultaten. Er is hard gewerkt in de verschillende projecten en van meer collega’s hoor ik dat ze in de toekomst graag werkzaamheden met collega’s in het werkveld willen blijven uitvoeren.
Aan iedereen die heeft meegewerkt: HARTELIJK DANK.