leerwerkplan VT en DT
Beste schoolbegeleiders, werkplekbegeleiders, instituutsopleiders en collega’s,
Hierbij ontvangen jullie in de bijlage informatie over hoe het leerwerkplan er in de voltijd jaar en deeltijd vier uit ziet. Ook staat procedureel beschreven hoe we de samenwerking tussen instituut en werkplekbegeleiders vormgeven. Er is ten opzichte van vorig jaar niets veranderd in het ‘hoe’ en ‘wat’ van het leerwerkplan. leerwerkplan-vt-2016-2017 en leerwerkplan-dt-2016-2017
Vorig jaar was er met deze zelfde procedure nogal wat ruis. Ik kan me dat bij dit proces helemaal voorstellen. Het is echt een ‘ideaal’ proces om ruis en irritatie op de buis te krijgen; er zijn veel verschillende studenten, soorten docenten, soorten werkplekbegeleiders, constructies, vakgroepen, stagescholen, samenwerkingsscholen en opleidingsscholen bij betrokken. Het is best een uitdaging om met alle verschillende betrokkenen per vakgroep, per leerjaar, met studenten een ‘sluitende’ procedure af te spreken.
Wellicht helpen de volgende ideeën om van het opstellen van alle leerwerkplannen met z’n allen een prima proces te maken.
– Maak in overleg per vakgroep afspraken met collega’s en studenten over de te volgen procedure. Instructie, deadlines, wie geeft er feedback, support,…hoe organiseren we (onderwijskundigen, vakdidactici, slb-ers) dat zo goed en handig mogelijk met elkaar?
– Geef bij studenten aan dat zij zich te houden hebben aan afspraken om een goed visitekaarten op stage en op de HAN af te geven. Uitgangspunt voor een student mag zijn: ‘met zo’n constructieve beroepshouding wil je mij na de opleiding toch als collega!’
– Geef ook aan dat zij de ‘lead’ hebben om te zorgen voor een goed produkt waarin eigen ideeën en feedback van zowel werkplekbegeleider als docent van de HAN verwerkt zijn naar ieders tevredenheid.
– Het is aan de student om deze tevredenheid te checken bij de werkplekbegeleider. Het idee is dat studenten zoveel mogelijk verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leerproces en dat start met een persoonlijk en goed leerwerkplan.
– Geef als instituutsdocent bij studenten aan dat als ze horen dat werkplekbegeleiders vragen hebben of ontevredenheid ten toon spreiden, zij de personen zijn die deze vragen beantwoorden, waar nodig in overleg met een docent van de HAN. Daarbij stellen studenten zich als ‘opgewekte, pro-actieve intermediairs’ tussen school en instituut. Dat hoort bij hun beroepshouding.
– Probeer als werkplekbegeleider mee te denken hoe een eerste leerwerkplan van een student ‘op maat’ van jouw school kan worden gemaakt.
– Het nakijken hoeft voor een instituutsdocent geen levensvervullende bezigheid te worden. Checken op hoofdlijnen en met name feedback geven op leerdoelen lijkt mij volstaan. Stel…. de leerdoelen zijn niet concreet genoeg geformuleerd (gebeurt bijna nooit maar toch… 🙂 🙂 )… geef dan op een paar leerdoelen feedback maar niet op allemaal. Laat de student vooral zelf een revisie plegen.
– Deel deze info eventueel gerust met studenten en collega’s in het werkveld.
Met deze info hoop ik betrokkenen ondersteund te hebben. Als er vragen of opmerkingen zijn, hoor ik het graag. Dat kan per mail, live of per blog in patio of in ROB.
Kan mij voorstellen dat nieuwe collega’s extra uitleg of instructie kunnen gebruiken. Schroom niet om collega’s vragen te blijven stellen, zij helpen jullie beslist graag in het zadel.
Last but not least wens ik jullie graag in de vorm van een drie minuten durend filmpje een heel fijne start met elkaar en met studenten.
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=dlcU5uHMdTM
Nb! Had deze info graag iets eerder geplaatst maar het was even zoeken naar de ‘deur’ van Rob. Gelukkig weten we inmiddels hoe toegangsproblemen eerder opgelost kunnen worden.
Hartelijke groeten,
Josje Heynen,
voorzitter commissie werkplekleren,