Hobéon: meta-evaluatie Opleidingsscholen vo 2015
Hobéon is in 2015 betrokken geweest bij de evaluatie van opleidingsscholen waarin tweedegraadslerarenopleidingen participeren. Op basis van de audits is een meta-evaluatie Opleidingsscholen voortgezet onderwijs 2015 opgesteld door Rianne Versluis en Ruud van der Herberg. Deze is gepubliceerd op 25 november 2016.

Meerwaarde
In het artikel wordt de meerwaarde beschreven, zowel voor de scholen in het voortgezet onderwijs, als de ROC’s als de hbo- en wo-lerarenopleidingen. Men ervaart een grote meerwaarde van het construct opleidingsschool:
- de interactie tussen lerarenopleidingen en werkveld heeft geleid tot het formuleren van een gezamenlijke visie op het opleiden van goede leraren;
- de interactie tussen lerarenopleidingen en werkveld leidt tot aanpassing, verdieping en aanscherping van de curricula en maakt die praktijkgerichter;
- de lerarenopleidingen krijgen meer zicht op de dagelijkse praktijk van het onderwijs;
- de studenten ervaren dat ze vaak direct als volwaardig lid van het team worden gezien en voelen zich welkom. Ze krijgen veel ruimte om te leren en mogen aan veel zaken een bijdrage leveren;
- het samen opleiden van goede leraren levert de scholen nieuw, enthousiast personeel op;
- de aanwezige begeleidingsstructuur in de scholen wordt steeds vaker ook benut voor het begeleiden van in dienst getreden beginnende docenten op de school in de vorm van een inductietraject gedurende de eerste twee tot vijf jaar;
- ‘zittende’ leraren verbeteren hun eigen praktijk door het begeleiden van studenten en startende collegae.
Aanbevelingen
De meeste aanbevelingen in de rapportages betroffen het ’eigenaarschap’ van de opleidingsschool en een gezamenlijke kwaliteitszorg. Op deze beide punten worden in de rapportage concrete aandachtspunten gegeven.
Bekijk het volledige document:
hobeon-meta_evaluatie_opleidngscholen_vo_2015def_3