Herijking van het curriculum van de Radboud Docenten Academie
In september is er op de Radboud Docenten Academie een start gemaakt met de herijking van het curriculum.
Inspelen op veranderingen
De instroom van de docentenacademie is de laatste jaren nogal veranderd. Waar ze eerder vooral reguliere studenten mocht verwelkomen, studenten die net hun vakmaster hadden afgerond, melden zich nu ook andere studenten aan. Het gaat om studenten met zeer diverse achtergronden, bijvoorbeeld trainees, mensen die een carrièreswitch willen maken, minoren, mensen die gepromoveerd zijn in een vak en toch het onderwijs in willen. Dit maakt het noodzakelijk om na te denken over hoe het curriculum kan aansluiten bij deze diversiteit en hoe dit curriculum flexibeler kan worden aangeboden. Ook vragen de ontwikkelingen in de maatschappij en in de scholen wellicht om andere inhouden in de lerarenopleiding.
Gezamenlijk proces
Er is nadrukkelijk voor gekozen om de herijking van het curriculum in gezamenlijkheid met alle betrokkenen van de lerarenopleiding vorm te geven. Er zijn twee procesbegeleiders aangetrokken via Wisselwerkers die samen met een interne projectgroep zorg dragen voor het innovatieve proces. Gezamenlijk bereiden zij sessies voor waarin opleiders, studenten en alumni van de docentenacademie, collega’s van de faculteiten, vertegenwoordigers van scholen en in de toekomst ook leerlingen van die scholen, meedenken over hoe wij vanuit dat wat we willen bereiken als docentenacademie in een curriculum kunnen vormgeven.
Meer informatie
Mocht u geïnteresseerd zijn in het proces of willen meepraten over de herijking van ons curriculum dan kunt u contact opnemen met Saskia van Boven.