Burgerschapskunde, Bildung, Medezeggenschap

Burgerschap, Bildung, Medezeggenschap in het beroepsonderwijs.

Als je op bovenstaande link klikt, kun je het essay lezen dat ik geschreven heb n.a.v. mijn afscheid bij de HAN. Er is nog veel nodig om ons beroepsonderwijs ook meer algemeen, politiek vormend te maken. Het is belangrijk om een beroep te leren, onderzoek te kunnen te doen. Maar het is ook belangrijk dat studenten uit het beroepsonderwijs andere skills ontwikkelen, inzicht krijgen in de grote, snelle en complexe veranderingen in de samenleving. Hoe dat leidt tot nieuwe politieke verhoudingen, arbeidsverhoudingen onder druk komen te staan door flexibilisering en meer ZZP-ers, het klimaat, hoe ontwikkelt Europa zich. Middelbare scholieren leren daar te weinig over. En docenten in het beroepsonderwijs zijn vaak handelingsverlegen als het gaat om onderwerpen als racisme, populisme, Islam en tolerantie in de klas te behandelen. Over de grenzen van je beroep heen kijken, samenwerken met andere beroepspraktijken, ontwikkelingen in het werkveld leren zien, dat alles roept om 21 ste eeuw Skills (SER, 2017), meer projectmatig kijken, nieuwe en andere perspectieven tot je nemen. Kortom hoe stelt het beroepsonderwijs zich open voor de ontwikkeling van studenten als mens en draagt het bij tot burgerschapskunde, met respect voor artikel 1 van onze Grondwet en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De Medezeggenschap kan tools aanreiken, thema’s bepalen om dit in het curriculum van het beroepsonderwijs de plaats te geven die het verdient.

Theo de Wit neemt afscheid op 27 februari bij de HAN. Het pluche van de Gemeenteraad is een nieuw doel.