Als studenten cijfers mogen geven

Hoe tevreden zijn studenten over hun ervaringen op school?

Na afloop van iedere stageperiode peilen de lerarenopleidingen de studenttevredenheid over allerlei onderwerpen. Een belangrijk onderwerp in die evaluatie is de ervaring op de opleidingsschool. De resultaten van de verschillende opleidingsinstituten worden gebundeld en teruggekoppeld aan de scholen.

Maar wat voor cijfer geven studenten aan hun ervaring op school? Myrte Legemaate (HAN ILS) vertelt: ‘‘De resultaten met betrekking tot werkplekleren zijn de afgelopen twee jaar stabiel positief: er zijn geen significante stijgingen of dalingen geweest. Dit was in het verleden wel eens anders. Met name op toetsing is er een aantal jaar geleden grote winst geboekt door het gezamenlijk ontwikkelen van beoordelingsformulieren (rubrics) en door te investeren in het uitwisselen van kennis en ervaringen over het niveau dat verwacht mag worden per stage. Dit heeft geresulteerd in zeer tevreden studenten over ‘ik wist vooraf waarop ik beoordeeld zou worden’,Mijn begeleider was op de hoogte van waarop hij mij moest beoordelen’, ‘De eindbeoordeling vloeide voort uit de feedback die ik kreeg tijdens mijn stage’ en ‘Ik vind dat ik de juiste beoordeling heb gekregen’. Op al deze items scoren studenten tegenwoordig gemiddeld een 4.0 of hoger op een vijfpuntsschaal!’

dsc_0491

Griet Coupé (Radboud Docenten Academie) vult aan: ’Naast de evaluaties die wij zelf als opleidingen uitzetten wordt er ook landelijk geëvalueerd aan de hand van de Nationale Studenten Enquête NSE). Dit is een onderzoek onder alle studenten in Nederland en geeft dus een indicatie van hoe opleidingen scoren ten opzichte van vergelijkbare opleidingen in Nederland. Ook op de resultaten van de NSE mogen we best trots zijn: in 2016 haalde de Radboud Universiteit op 8 van de 17 onderwerpen de hoogste gemiddelde score van alle universitaire lerarenopleidingen. Dit was ook het geval bij de onderwerpen Voorbereiding beroepsloopbaan en Stage-ervaring, die beide een nette 4.3 scoorden.

Verschuiving in kwaliteitszorg

Myrte en Griet benadrukken echter dat cijfers uit dergelijke tevredenheidsonderzoeken geen absolute waarheden bevatten. ‘Ze geven ons allen een indicatie van de tevredenheid en dienen vooral als thermometer voor mogelijk dooronderzoek. Het gesprek met studenten en andere betrokkenen blijft altijd de meeste informatie geven. In de gesprekken is ruimte voor ‘de verhalen achter de cijfers’, de duiding van de cijfers, en reflectie op de cijfers. Wat zijn sterke punten van onze school en wat zijn mogelijke sleutels voor succes? Dat zijn minder sterke punten van onze school en op welke wijze willen en kunnen wij die punten aanpakken? Wie en wat hebben wij daarvoor nodig? We zien een verschuiving van de focus in de kwaliteitszorg van meten van kwaliteit naar in gesprek gaan over kwaliteit.’

Beschikbare data

Op basis van de data worden er rapporten gemaakt per instituut, per AOS, per school (bij vijf of meer respondenten) en een trendanalyse van de totale data en uitgesplitst naar stagescholen, samenwerkingsscholen en opleidingsscholen. Deze rapporten worden naar de contactpersonen per school gestuurd (stagecontactpersonen en projectleiders van de AOS-en). In overleg is het mogelijk om nog een specifieke rapportage aan te leveren.

Meer weten? Neem contact op met de kwaliteitszorgcoördinatoren:
Myrte Legemaate – Senior beleidsmedewerker kwaliteitszorg HAN ILS – Myrte.Legemaate@han.nl
Griet Coupé – Beleidsmedewerker en projectleider Radboud Docenten Academie g.coupe@docentenacademie.ru.nl

Via onderstaande link komt u in een tabel met een overzicht van enkele items en de resultaten voor het studiejaar 2014-2015 en 2015-2016.  Dit betreft de resultaten van de verschillende opleidingsinstituten (Radboud Docenten Academie en HAN: ILS, Alo en ArtEZ).

Klik op onderstaande link:
tevredenheid-kwaliteit-begeleiden-op-de-werkplek