Een kijkje in de keuken van Samen Opleiden in de school (mbo)
De intro van bovenstaande brochure is geschreven door Shauna Plompen, docente mbo:
Een docent van de lerarenopleiding vertelde mij: ’Je bent docent en je bent docent omgangskunde. Als docent stel je grenzen aan gedrag. Als docent omgangskunde weet je achter dit gedrag te kijken en op zoek te gaan naar hoe een leerling zich in het vervolg anders kan leren uiten’.
Nu, inmiddels vier jaar werkzaam binnen het mbo, zou ik er graag een zin aan toe willen voegen: ’Je bent docent, je bent docent omgangskunde en je bent docent in het mbo. Je stelt grenzen aan gedrag, je weet achter gedrag te kijken. Je besteedt ook aandacht aan een beroep en de beroepshouding van je studenten’.
Lerarenopleiders die opleiden voor het mbo, zou ik willen meegeven: leg uit wat middelbaar beroepsonderwijs onderscheidt van andere onderwijsvormen. Zorg ervoor dat de studenten inzicht krijgen in de wijze waarop je als docent aansluit bij het werkveld waarvoor je opleidt en de doelgroep waarmee je werkt. Verzorg vanuit de opleiding ook de thematiek rondom verschillende rollen en taken die een docent kan bekleden binnen het mbo.
In deze publicatie zijn tien inspirerende voorbeelden van de samenwerking tussen mbo-scholen en lerarenopleidingen beschreven.
Geïnteresseerd?
Klik hier: cinop_eenkijkjeindekeukenvansamenopleidenindeschool