Het VMBO is in beweging!
Op 7 februari heeft op het ILS een bijeenkomst plaatsgevonden met directeuren van vmbo-scholen in de regio. Een bijeenkomst met de titel ‘Het VMBO isi n beweging! En HAN ILS beweegt graag met u mee.’ Een bijeenkomst om informatie te delen en met elkaar te verkennen welke onderwerpen van belang zijn in de samenwerking.
Aly Smelt, directeur HAN ILS, opende de bijeenkomst met een hartelijk welkom voor iedereen. Vervolgens kreeg Sabine van Eldik het woord om het strategisch plan van HAN ILS toe te lichten. De titel van het strategisch plan is ‘Samen versterken we de kracht van leren en inspireren!’ Bij de totstandkoming van het strategisch plan is met collega’s HAN ILS en belangstellenden in het werkveld aan een scenario-analyse gewerkt die heeft geleid tot 9 ambities om ondernemende, inspirerende en zelfbewuste leraren voor de toekomst op te leiden. Deze ambities zijn allen kort toegelicht (zie www.han.nl/ils). Vervolgens zijn in rondetafelgesprekken de ambities besproken waarbij de centrale vraag was of we met deze ambities tegemoet komen aan de vraag van leraren voor het vmbo. Vele aanwezigen herkenden zich in de ambities.
Onder het genot van een kopje soep en een broodje kroket heeft Régie Driessen de implementatie van de afstudeerrichtingen toegelicht. HAN ILS werkt conform landelijke richtlijnen aan 2 afstudeerrichtingen: beroepsonderwijs (vmbo én mbo) en havo/vwo. In het propedeutische jaar vindt voor alle studenten een algemene verkenning plaats op de verschillende werkvelden. In de hoofdfase ligt het accent in de afstuderrichtingen op vakdidactiek. In de eindfase (leerjaar 4) staat de afstudeerrichting centraal: zowel het werkplekleren, het afstudeeronderzoek en het onderwijs op HAN ILS staat in het teken van óf havo/vwo óf het beroepsonderwijs. Dit jaar wordt een pilot uitgevoerd met zgn. ‘themadagen’. In het onderwijs in het vierde leerjaar worden themadagen verzorgd waarin teams met onderwijskundigen, vakdidactici, collega’s werkveld en/of collega’s van het Kenniscentrum verantwoordelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering.
In het laatste deel is Carola Doumen ingegaan op de professionalisering van leraren. Zij vroeg aandacht voor de flexibilisering van de deeltijdopleidingen, verkorte opleidingstrajecten en de mogelijkheden om nascholing en bijscholing samen met het werkveld vorm te geven.
Speciale aandacht was er voor het zogenaamde opscholingstraject ‘Verkrijgen van een bevoegdheid groepsleerkracht in de onderbouw vmbo basis/kader voor werkende pabo-afgestudeerden in het vmbo’. De overheid wil dat leraren altijd bevoegd voor de klas staan en stimuleert/investeert de komende jaren door middel van verschillende maatregelen. De specifieke regeling voor pabo afgestudeerde vmbo docenten zal worden vertaald naar een maatwerktraject dat geïnteresseerden vanaf september 2017 bij HAN ILS kunnen volgen. Ook gaf Carola Doumen aan dat er onderzoek plaatsvindt naar mogelijkheden voor bi-diplomeringstrajecten pabo-ils en bi-diplomering voor twee tweedegraads opleidingen. Tot slot zijn de mogelijkheden om samen met het werkveld maatwerktrajecten in te richten besproken.
Het was een geanimeerde bijeenkomst. Aanwezigen gaven aan dat ze staan voor goed onderwijs in de regio. Het woordje ‘lef’ is gevallen; hoe kunnen we onze verantwoordelijkheid nemen binnen de grenzen van de gestelde kaders? Een discussie die zeker wordt voortgezet!
Concluderend kunnen we stellen dat de uitdagingen die de toekomst voor ons in het verschiet heeft gezamenlijk goed willen oppakken.