Toekenning ontwikkelingssubsidie Landelijke Minor O&O – onderwijs

                                             Klik op de afbeelding voor een vergroting

 

 

STEM Teacher Academy (Bèta Platform) heeft aan HAN ILS een subsidie voor de ontwikkeling van een landelijke Minor O(nderzoek) & O(ntwerpen) (Technasium, Bèta Challenge- en MBO-onderwijs) toegekend.

De beoogde start is het 2e semester 2017-2018. Studenten hebben de mogelijkheid tot het behalen van het O&O-basiscertificaat en lopen stage bij een Technasium/ Bèta Challenge/ MBO- school. Daarnaast vindt er een brede oriëntatie plaats op het technische en technologische bedrijfsleven.
De overall doelstelling van deze minor is dat leraren in opleiding meer kennis verwerven met betrekking tot het (technische) bedrijfsleven, en het integreren en toepassen van deze kennis in het onderwijs. Lerarenopleidingen, hogescholen, scholen voor voortgezet onderwijs, mbo’s, stichting Technasium, Bèta Challenge, Regionale VO-HO netwerken, Toptechniek in Bedrijf en het (technische) bedrijfsleven ( o.a. Tecwijzer (Jet-Net/Technet)) werken daarbij nauw met elkaar samen.

Concept inhoud
Binnen de minor zal o.a. een brede oriëntatie op het (technische en technologische) bedrijfsleven d.m.v. bedrijfsbezoeken en stages centraal staan. Daarnaast gaan we dieper in op coachend lesgeven en de vaardigheden die een docent daarvoor moet hebben.

Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.:
• Contacten en omgang HBO- of WO-instellingen
• Oriëntatiestages Bedrijfsleven
• Technisch onderzoeken en onderzoeksmethodes
• Technisch Ontwerpen en Ontwerpmethodes
• Projectmatig werken
• Coachend lesgeven
• Projecten div. typen onderwijs: Technasium (havo/vwo), β-challenge (vmbo tl), RIJk-onderwijs (mbo).

De minor-studenten lopen stage op één van de scholen. Naast deze stage zullen zij ook een bedrijfsstage uitvoeren bij een bedrijf dat, bij voorkeur, aan de scholen gelieerd is. Op deze manier maken de studenten niet alleen kennis met het bedrijfsleven, maar zien ze ook meteen hoe ze de koppeling naar de onderwijspraktijk vorm kunnen geven en hun nieuwe kennis en ervaring uiteindelijk voor leerlingen kunnen inzetten.

Meer informatie:
Jacques de Goede
Jacques.degoede@han.nl