Gratis training ‘Onderzoekend leren’ voor leraren po, vo en mbo

large-2

In lessen rondom wetenschap en techniek speelt onderzoekend leren een belangrijke rol. Hoe nodigt u kinderen en studenten uit tot experimenteren? Hoe kunt u differentiëren in uw aanbod van onderzoekend leren en hoe beoordeelt u vervolgens competenties? Ga er in 2017 met concrete tools en activiteiten mee aan de slag en meld u aan voor een gratis training Onderzoekend leren.

Meld u nu aan
De plekken zijn beperkt, dus wees er snel bij. U kunt meer lezen op han.nl en daar vindt u ook het aanmeldformulier.

Voor wie
Deze training is bedoeld voor leraren in het basisonderwijs en leraren exacte vakken in voortgezet onderwijs en mbo. U bent bereid het geleerde in uw lespraktijk te brengen en uw ervaringen te delen tijdens de training.

Locatie, dagen en tijden

De eerste bijeenkomst vindt plaats in Watermuseum Arnhem. Overige bijeenkomsten vinden plaats op de HAN.

  • Woensdagmiddagen van 14.30 tot 17.30 uur
  • Start in januari: 18/1, 25/1, 15/2, 8/2 2017
  • Start in april: 12/4, 19/4, 10/5, 31/5 2017


Wat leert u?
In de training worden praktische voorbeelden, hands-on ervaringen, theoretische onderbouwing, beknopte suggesties en uitwisseling van ervaringen rondom onderzoekend leren steeds afgewisseld. Aan het eind van de cursus heeft u zowel praktische ervaring opgedaan als handreikingen gekregen om deze ervaring verder uit te bouwen.

Duur
De training bestaat uit 4 dagdelen van ieder 3 uur.

Programma

  • Bijeenkomst 1: structuur van het leerproces
  • Bijeenkomst 2: zicht op onderzoeksvaardigheden
  • Bijeenkomst 3: ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden
  • Bijeenkomst 4: betekenis en evaluatie


Trainers

De training wordt verzorgd door docent-onderzoekers van HAN Pabo en HAN Lerarenopleidingen (ILS).

  • Harry Stokhof (Pabo)
    Harry Stokhof is docent OJW (wereldoriëntatie) op de HAN Pabo, onderzoeker bij het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren en winnaar van de Best Research & Practice Award 2016. Hij is met name geïnteresseerd hoe we de leervragen van leerlingen een plek kunnen geven in ons onderwijs. Harry ziet in de training Onderzoekend leren vooral kansen voor leraren om onderzoekend leren op maat toe te passen en te evalueren in de eigen klas.
  • Chris Kroeze (ILS)
    Chris Kroeze houdt zich als docent, onderzoeker en adviseur bezig met werkplekleren van aankomende en zittende leraren. Volgens hem moet docentprofessionalisering vooral de bedoeling hebben om direct betekenis te hebben voor de praktijk. De training Onderzoekend leren is interessant omdat ze steeds mogelijkheden bieden om de dag erna al stappen te zetten in je eigen lessen.


Waarom deze training?

De training is ontwikkeld als onderdeel van een 4-jarig Europees project Ark of Inquiry. Dit project wil docenten inspireren tot onderzoekend leren in de klas. Of de Ark haar doel behaalt, onderzoeken we o.a. tijdens de training. Kenniscentrum Kwaliteit van Leren van de HAN is de Nederlandse partner in dit project.

arklogo