Ondernemendheid in het onderwijs
Ondernemen is Big Business in zowel het VO als het MBO. Veel scholen zijn bezig om programma’s te ontwikkelen om het ondernemend gedrag van leerlingen te bevorderen. Hiermee wordt niet per se het opstarten van een bedrijf maar ondernemend gedrag in de breedte. Het gaat om kansen zien, kansen pakken en waarde creëren; waarbij waarde breder opgevat wordt dan alleen geld.
Om studenten van de lerarenopleiding economie voor te bereiden op het begeleiden van ondernemen binnen het VO en MBO, is er een lessenserie in samenwerking met het Centrum voor Valorisatie en ondernemerschap (CvVO) van de HAN ontwikkeld.
De vierdejaars studenten van de lerarenopleiding economie zijn in het eerste college op zoek gegaan naar hun eigen passies en talenten. Zij hebben daarbij de opdracht gekregen om binnen hun eigen stageschool in het VO of het MBO te zoeken naar drie uitdagingen/problemen om mee aan de slag te gaan. Het tweede college stond in het teken van Design Thinking. Studenten werden uitgedaagd om van de drie eerder bedachte problemen er één verder uit te werken. Dit deden zij via het Business Model Canvas (BMC). Het BMC beschrijft hoe een onderneming waarde creëert, levert en behoudt. Parallel hieraan vonden lessen plaats over verdienmodellen en hoe je moet leren netwerken. Als laatste stond het pitchen van je eigen idee centraal. In deze les ging het niet alleen over het leren houden van een goede pitch maar ook over het beoordelen van een pitch. Tenslotte moet je als toekomstig docent ook een pitch van leerlingen kunnen beoordelen.
Op vrijdagmiddag 18 november jongst leden hebben de studenten hun pitch gehouden voor een jury van drie deskundige personen (Deze bestond uit de directeur van de faculteit Educatie, een collega uit werkveld en een startersbegeleider vanuit YIB/CvVO). Ook het werkveld, collega’s en familie waren bij dit pitches aanwezig.
De onderwerpen voor de pitch waren uiteenlopend – van een bedrijf dat zich ging toespitsen op het helpen van docenten om de werkkamers op te ruimen, oplossingen voor lege schoolgebouwen vanwege teruglopende leerlingenaantallen, tot hoe de praktijk van schoonheidsspecialisten beter betrokken zu kunnen worden bij de rekenlessen. Ook thema’s zoals hoe het werkveld kan worden betrokken bij de vormgeving van de opleiding voor juridisch medewerker, hoe verlengde instructie rekenlessen kan verbeteren, hoe een format voor het Rijkonderwijs ontwikkeld kan worden, hoe leerlingen van het vmbo Dienstverlening en Productie zelf vier evenementen kunnen leren te organiseren in samenwerking met scholen uit de regio en hoe studenten van MBO Toerisme zelf excursies kunnen leren organiseren kwamen aan bod.
Het was een inspirerende middag!
De winnaar was Uğur Aksoy. Hij was zeer overtuigend met zijn idee dat erop was gericht om meer sportdagen te organiseren in het onderwijs. Hij was duidelijk een student met een missie, aldus Menno Pistorius.
Wij wensen hem veel succes!