Co-creatie met Metameer en Achterhoek vo

Co-creatie speelt ook bij de deeltijd een belangrijke rol. Samen met het werkveld ontwikkelen we onderwijs voor werkend lerenden. Op verzoek doen we dat ook op maat. Zo ging de faculteit Educatie met Metameer en Achterhoek VO aan de slag om docenten wiskunde vakinhoudelijk én didactisch beter toe te rusten in hun werk.
Opleidingscoördinator wiskunde Jos Slapak licht de trajecten toe.

Afbeeling DT FlexJos Slapak

Metameer: docenten vakdidactisch begeleiden
“Bij scholengemeenschap Metameer geeft een groep jonge onbevoegde docenten wiskundeles. Zij volgen de deeltijdopleiding, maar staan nog aan het begin daarvan. De schoolleiding signaleerde dat ze nu al gebaat zouden zijn bij vakdidactische kennis en vaardigheden, die ze direct in de lessen kunnen toepassen. Metameer benaderde ons voor advies en ondersteuning. We bezochten de docenten meerdere keren, observeerden hun lessen en gaven persoonlijke feedback.

Tijdens de vakdidactische begeleiding kwamen ook algemeen didactische kennis en vaardigheden aan bod. Denk aan controleren of leerlingen de uitleg begrijpen, doorvragen en wachttijden geven. Vanuit vakdidactiek algebra konden we de kennis opfrissen dat 2a + 3b niet gelijk is aan 2 appels en 3 bananen. Vanuit vakdidactiek rekenen dat 25%, kwart en 0,25 drie verschillende verschijningsvormen zijn voor dezelfde hoeveelheid pizza.

De docenten waarderen onze begeleiding: het zet ze weer op scherp. Hetzelfde geldt voor ons als opleider. We weten nu welke onderdelen in de deeltijd eerder of vaker aan bod moeten komen.”

Achterhoek VO: docenten bijscholen en omscholen
“Scholenverband Achterhoek VO heeft in de regio te maken met meer onderwijzend personeel dan er leerlingen zijn. Daarom wil ze docenten laten bijscholen of omscholen naar een ander vak, zoals wiskunde. Samen onderzochten we de mogelijkheid voor een tweejarig scholingstraject. Deze duur is gewenst wegens de nieuwe Wet werk en zekerheid (Wwz). Voor een succesvol studietraject is havo wiskunde B de minimale instroomeis. Wie deze kennis nog moet verwerven of opfrissen, doet dat voor de poort. Een eerste groep van 25 docenten krijgt nu les op locatie van een wiskundeleraar van Achterhoek VO. Het plan is dat de deelnemers hierna kunnen kiezen voor vakinhoudelijke verdieping of vakdidactische verbreding. De kracht van deze opzet? Docenten zitten met (in)directe collega’s van Achterhoek VO in de schoolbanken, in de eigen snel bereikbare omgeving te Winterswijk. Ze krijgen hulp op maat en leren samen. Dat stimuleert enorm!”

Wil je meer weten over de (aanpak) van de maatwerktrajecten bij wiskunde? Neem dan contact op met opleidingscoördinator Jos Slapak via Jos.Slapak@han.nl.